En ny bro mellem havnefronten ved Musikkens Hus og byudviklingsområdet Stigsborg kan gøre det lettere for bløde trafikanter at krydse Limfjorden på cykel eller til fods. Foreningen Realdania støtter nu en forundersøgelse, der skal kortlægge potentialer i projektet.

En ny oplukkelig bro over Limfjorden kan øge cykel- og gangtrafikken og på den måde bidrage til en bedre sammenhæng mellem Nørresundby og Aalborg – både hvad angår fysik og identitet. Derudover vil en ny bro formentlig også gøre det mere attraktivt at besøge Nørresundby – ikke mindst midtbyen og den østlige del af Nørresundby. Her ligger også Stigsborg-området, der er under udvikling i øjeblikket.

- Det er særdeles positivt, at vi nu kan gå i gang med forundersøgelserne. Det vil give os et teknisk, økonomisk og byplanmæssigt beslutningsgrundlag for en ny cykel- og gangbro over fjorden. Succeskriteriet for undersøgelserne er, at de skal bidrage til at minimere usikkerhederne omkring anlægs- og driftsøkonomien, og at de positive såvel som negative konsekvenser kan fastslås, siger Anton Hessellund, direktør i Stigsborg P/S, der er ejet af Aalborg Kommune, PFA Ejendomme og A. Enggaard.

Forundersøgelsen gennemføres i et samarbejde mellem Realdania, Aalborg Kommune og Stigsborg P/S og forventes at forløbe året ud. Undersøgelsen skal efterfølgende bruges som beslutningsgrundlag for det videre forløb – dels for bestyrelsen i Stigsborg P/S og dels for Aalborg Byråd.

NB! Aalborg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 21. januar 2020.

- I Realdania er vi optaget af at bidrage til at gøre danske byer mere bæredygtige - så de er en attraktiv ramme om hverdagslivet. Det er helt sikkert værd at undersøge, hvilken betydning en cykel- og gangbro vil få som en forbindelse, der kan binde Aalborg sammen på nye måder – til gavn for blandt andre cyklister, fodgængere og motionister, siger projektchef i Realdania Mikkel Henriques.

I Stigsborg P/S har man også fokus på de bæredygtige gevinster ved at etablere en ny cykel- og gangbro over fjorden i den østlige del af centrum, som i dag ikke har en forbindelse.

- Det er vores klare forventning, at bedre forhold for cykler og gående vil reducere bilbelastningen af gader og veje, og at cykler og gang i det daglige bedre vil kunne konkurrere med bilen som den foretrukne transportform, siger Anton Hessellund.

- Stigsborg skal jo også lægge grund til en helt ny folkeskole og en af Aalborgs største byparker, og i det hele taget vil byområdet have et stort fokus på bæredygtige løsninger i tæt forbindelse med natur, park og fjord, siger han.

Den samlede anlægssum for broen har tidligere været vurderet til 300 millioner kr. og planlægges samfinansieret af private og offentlige aktører samt eventuelle bidrag fra private fonde. Foreningen Realdania bidrager med 350.000 kr. til forundersøgelsen.

 

 


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Den nye Planlov KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Boligudvikling i København frem til 2030

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS