Stigsborg Brygge og Østre Havn i henholdsvis Nørresundby og Aalborg ventes sammenlagt at få 12.000 indbyggere. De 2 byudviklingsområder skal bindes sammen af en havnebus, som efter planen bliver førerløs.

Fuldt udviklet ventes Stigsborg Brygge i Nørresundby at få 8.000 indbyggere, mens der vil bo 4.000 indbyggere i udviklingsområdet Østre Havn på den anden side af Limfjorden. Ifølge Nordjyske skal de 2 områder bindes sammen af en førerløs havnebus.

NB! Selvkørende biler og byudvikling. Konferencen afholdes d. 20. september 2018.

- Vi satser på, at en mindre, autonom havnebus sejler på ruten fra 2020, siger projektkoordinator Kurt Bennetsen til avisen.

Aalborg Universitet og Nordjyllands maritime brancheudviklingscenter Marcod med base i Frederikshavn er blandt de aktører, der skal medvirke til at gøre visionen til virkelighed.

NB! Aalborg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 19. april 2018.

Ifølge en rapport fra Center for Logistik og Samarbejde ved Aalborg Universitet vil havnebussen fra 2035 have et passagergrundlag på 200.000-250.000 og give et underskud på mellem 2 og 2,5 millioner kr. årligt.

En havnebus på Limfjorden kræver derfor politisk opbakning samt villighed til at dække det økonomiske underskud, lyder det i rapporten. Her påpeges det samtidig, at de fleste havnebusser - herunder havnebusserne i København - sejler med underskud.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Den nye Planlov KURSUS