Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver 5. af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede i 2017, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.

SF og Dansk Byggeri vil have oprettet en lånepulje for kommunerne med penge, der skal reserveres til at forbedre indeklimaet i folkeskolerne. Kommunerne skal kunne bruge pengene til for eksempel at forhindre, at temperaturen i klasselokalerne er er for høj eller lav, eller at eleverne sidder i støjfyldte lokaler med dårlig luft, akustik eller dårligt lys.  

Dansk Byggeri er enig. En undersøgelse fra Realdania viser, at ni ud af ti klasseværelser i løbet af dagen indeholder CO2 mængder, der er større end de tilladte grænseværdier. Det er uacceptabelt, mener Dansk Byggeris administrerende direktør Lars Storr-Hansen.

 - Det kan ikke være meningen, at elever og lærere risikerer at blive syge af at opholde sig på skolerne. Mange af folkeskolerne er over 40 år gamle og er ikke blevet vedligeholdt, som de burde. Vi ved fra utallige projekter, hvordan renoveringer både ind- og udvendig på bygningerne kan skabe bedre indeklima og gøre en markant forskel, siger Lars Storr-Hansen.

God samfundsøkonomi i indeklima-pulje
SF og Dansk Byggeri foreslår, at kommunerne tilsammen får lov til at låne 200 millioner kroner ekstra om året, som målrettet skal bruges til at forbedre indeklimaet i folkeskolerne, og som ikke skal være en del af kommunernes anlægsloft. Det skal forhindre, at kommunerne i deres anlægsbudgetter er tvunget til at vælge mellem hullede cykelstier og iltfattige matematiktimer.

NB! Skolebyggeri vokser markant og i nye former. Konferencen afholdes d. 4. december 2018.

Flere undersøgelser fra DTU viser, at der er god samfundsøkonomi i at skabe et bedre miljø for læring på landets folkeskoler. Men DTU er kommet frem til, at ventilationen i mere end halvdelen af klasselokalerne er utilstrækkelig. 

Professor i indeklima på DTU Geo Clausen finder det bekymrende.

- De forureninger, som vi selv og byggematerialer afgiver, skal fjernes ved ventilation. Når det ikke sker, får det en påvirkning på mennesker. Vi bliver trætte, får hovedpine, og det betyder også noget for, hvor god vores indlæring er, siger professoren til Ritzau.

Også SF er bekymret.

- Politikere snakker meget ofte om indholdet i folkeskolen, men vi må bare ikke overse vigtigheden i skolerne som den fysiske ramme, der skal være i orden for at kunne lave godt indhold. Bygningerne skal også følge med, siger Pia Olsen Dyhr.

 Og det kan have store konsekvenser for eleverne at opholde sig i de usunde lokaler.

 - Både DTU og utallige andre undersøgelser slår fast, at luftforurening i klasseværelserne og på gangene i de danske folkeskoler har alvorlige konsekvenser ikke bare for børnenes sundhed, men også for deres indlæring. Skal man sige det lidt højtideligt, er en investering i et ordentligt indeklima i skolerne en investering i Danmarks fremtid, siger Lars Storr-Hansen.


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Ungdomsboliger på et modent marked

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS