Metroselskabet har nu udpeget vinderne af udbuddene til de store opgaver med at opføre 5 nye stationer og lægge skinner på den 4,5 kilometer nye metrostrækning til Sydhavn.

Det tysk-franske konsortium Tunn3l JV (Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grands Projets) skal stå for at bygge de 5 nye metrostationer. JV (Rhomberg Bahntechnik GmbH og EFACEC Engenharia e Sistemas, S.A.) skal anlægge spor, skinner og teknik på Sydhavnsmetroen.

Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over det centrale København via Cityringen og ud til Sydhavn. De 5 nye stationer vil give 16 millioner rejser om året i 2035 og skabe et stærkt kollektivt knudepunkt ved Ny Ellebjerg med omstigning mellem bus, tog og metro.
 
Metroselskabets bestyrelse indstiller over for selskabets ejere, at der kan indgås kontrakter, så arbejdet med den nye metrolinje til Sydhavn kan gå i gang i 2018.

NB! Frederiksberg investerer 18 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 27. februar 2018.

- Med Sydhavnsmetroen skaber vi et endnu stærkere kollektivt trafiknet, der skal mindske trængsel og øge mobiliteten i hovedstadsområdet. Metroen er en nem og hurtig transportform og det mest bæredygtige transportmiddel efter cyklen. Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024, vil vi gøre det nemmere at komme rundt i hovedstaden. Samtidig vil de nye og gamle kvarterer i Sydhavnen blive mere attraktive at bo, arbejde og drive erhverv i med et kollektivt transporttilbud, der kører i døgndrift, og giver bedre forbindelser på tværs af bus, tog og metro, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.

Forud for udpegningen af vinderne er gået et forhandlingsforløb præget af i alt 8 bydere.

- Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Metroselskabets bestyrelse har på baggrund af den afsluttede udbudsproces orienteret selskabets 3 ejere Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten om resultaterne af udbudsprocessen. Københavns Kommune og staten skal på baggrund af indstillingen godkende, at Metroselskabet kan indgå kontrakter for Sydhavn.


Relaterede konferencer

Boligudvikling i København frem til 2030

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Den nye Planlov KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Logistik og industri - fart på nye muligheder