Hvordan kan en Øresundsmetro binde København og Malmø, Danmark og Sverige endnu tættere sammen for at sikre bæredygtig udvikling, skabe øget vækst i hele Greater Copenhagen og øge regionens internationale konkurrencekraft? Det har København og Malmø de senere år lavet en række undersøgelser af.

Københavns overborgmester Frank Jensen og Malmøs borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh har lanceret det nye partnerskab Øresundsmetro Executive, og dermed tages nu et skridt nærmere realisering af Øresundsmetroen. Den 22 kilometer lange metro vil tage 6,5-7 år at bygge og koste 30 milliarder kr.

Partnerskabet, som tidligere beskæftigelsesminister og direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, Jørn Neergaard Larsen, skal stå i spidsen for, skal være et forum for dialog mellem repræsentanter fra erhvervslivet, forskningsverdenen og projektets partnere med henblik på at kvalificere projektet.

- Med en Øresundsmetro kan vi tage et afgørende skridt mod at skabe en international, førende metropol, hvor vi kan realisere visionen om et større og mere integreret arbejdsmarked i hele Greater Copenhagen. En stor gevinst for både erhvervsliv og borgere på begge sider af Øresund og hele regionen. Øresundsmetroen er nøglen til at fremtidssikre vores region og hele Danmark og Sverige, så vi kan udvikle og tiltrække de rette kompetencer og investeringer, siger Frank Jensen.

NB! Selvkørende biler ÆNDRER byerne. Konferencen afholdes d. 20. september 2018.

På Fehmern Belt Days offentliggjorde København og Malmø en ny rapport i samarbejde med Ramböll. Rapporten skitserer både Øresundsmetro projektets potentialer i sammenhæng med åbningen af Femernforbindelsen og nye rejsetidsanalyser foretaget af ÅF Consulting.

Analyserne viser, at med en markant hurtigere rejsetid over Øresund kan Greater Copenhagen få et større og mere sammenhængende arbejdsmarked. En Øresundsmetro kan næsten fordoble antallet af indbyggere fra 1,3 millioner til 2,3 millioner, der kan nå hinanden på tværs af Øresund indenfor en time. Dermed udvides det fælles arbejdsmarked på tværs af Øresund markant.

En Øresundsmetro giver ikke bare kortere rejsetid, den kan også løse flaskehalsproblemer ved Øresundsbroen, hvor der med Femernforbindelsen bliver trængsel med både højhastighedstog, godstog og regionaltog. Når Femernforbindelsen åbner i 2028, vil flere godstog tage noget af pladsen ved Øresundsbroen. Øresundsmetroen kan aflaste broen ved, at lokale og regionale personrejser kan flyttes fra Øresundstoget over i metroen.

Sammen med Øresundsbroen skaber Øresundsmetroen et mere robust og pålideligt samlet transportsystem, binder Skandinavien endnu bedre sammen med resten af Europa og er dermed en bæredygtig løsning på fremtidens trafikale udfordringer lokalt, regionalt og internationalt.

Øresundsmetro Executive består på nuværende tidspunkt af følgende medlemmer:
Formand, Jørn Neergard Larsen, tidl. beskæftigelsesminister og direktør for DA (formand)
Trine Winterø, prodekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Mads Nørgaard, Mads Nørgaard Copenhagen
Claus Jensen, forbundsformand for Dansk Metal
Per Christensen, forbundsformand for 3F
Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn
Torben Möger Pedersen, PensionDanmark
Per Christensen, forbundsformand for 3F
Bert Nordberg, styrelseordförande Vestas
Ulrika Hallengren, VD Wihlborgs
Dan Olofsson, styrelseordförande Sigma
Kerstin Tham, rektor Malmö Universitet
David Polfeldt, VD, Massive entertainment


Relaterede konferencer

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND