Den 13. januar skal rådgivere, der vil byde på opgaven med Nordhavnstunnelen, melde deres interesse, hvorefter 5 rådgivere den 22. janaur vil blive udvalgt til at byde på projektet. Der er afsat 150 millioner til rådgivningsopgaven der forventes at tage 9 år frem til 2030.

Vejdirektoratet udfører Nordhavnstunnelen for Københavns Kommune. Tunnelen skal gå fra Strandvænget i Svanemøllen til Kattegatvej i Nordhavnen.

Projektet indebærer opførelse af:

* Tunnel under Svanemølle-bugten i forlængelse af Nordhavnsvej-tunnelen som går fra Lyngby-motorvejen og til Svanemøllebugten.
* Erstatningshavn til 600 større lystbåde ved koncertsalen Docken i Færgehavn Nord.

Der har været 4 tunneler på tegnebrættet, men det er nu vedtaget at tunnelen etableres som den lange tunnel på 1,4 km, så den kan fortsætte over hele Nordhavnen til den kommende ø Lynetteholm og til Refshaleøen. Det som bliver den fremtidige Østlig Ringvej.

Rådgivningsopgaven omfatter at udarbejde udbudsmaterialet og gennemførsel af licitationer. Og efterfølgende stå for byggetilsyn og følge projektet til det står færdigt.

Baggrund

Der vil komme 40.000 nye beboere og 40.000 arbejdspladser i Nordhavn. Det forventes at 65.000 bilister dagligt vil skulle til og fra Nordhavn, når området er fuldt udbygget. På nuværende tidspunkt er Sundkrogsgade den eneste adgangsvej til Nordhavn.

Udformning og byggeteknik

Den nye Nordhavnstunnel har samme overordnede udformning som tunnelen der går fra Lyngbyvejen og til Strandvænget. Nordhavnstunnelen vil bestå af 2 tunnelrør med hver 2 kørespor og kantbane med en samlet bredde på 9 meter. Der etableres ikke nødspor. Frihøjden sættes til minimum 4,63 meter. Hertil forventes et 1 meter tillæg til installationer og skiltning under loftet.

Nordhavnstunnel anlægges i etaper som en ”in situ-støbt” tunnel i en midlertidig byggegrube. Metoden forudsætter, at der i anlægsfasen etableres midlertidige lukninger af indsejlingen til Svanemøllehavnen og Kalkbrænderihavnen.

Når tunnelen er færdig og lystbådene kan flytte tilbage til Svanemøllehavnen opretholdes den nye lystbådehavn ved Docken.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Ny udbudslov KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS