Den 24. april 2018 tager Odense Letbane og Comsa første spadestik på letbanens 8.559 kvm store kontrol- og vedligeholdelsescenter. Det markerer samtidig begyndelsen på arbejdet med at etablere letbanens samlede transportsystem.

Odense Letbane har som bygherre gennem et stykke tid været aktive i byens gader. Således er M.J. Eriksson, Arkil og Barslund godt i gang med at flytte veje, fortove og cykelstier - så der bliver plads til, at Odense Letbanes leverandør af transportsystemet, Comsa S.A.U., kan lægge skinner, rejse master og bygge stationer.

Men for at letbanen kan køre forventeligt i slutningen af 2020, skal der også bygges et stort kontrol- og vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense - det såkaldte Control and Maintenance Center, CMC. Det bliver det første arbejde, som Comsa S.A.U. påbegynder på letbaneprojektet.

- Vi glæder os meget til at komme i gang med rejse det store kontrol- og vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense. Det bliver her, at letbanevognene skal overnatte, gøres rene og vedligeholdes. Samtidig bliver kontrolcentret omdrejningspunktet for letbanens drift. Selvom der er vognførere i hver af de 16 letbanevogne, så styres samkørslen fra kontrolcentret, ligesom eventuelle ændringer i driften styres og varsles fra kontrolcentret, forklarer Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligudvikling i Jylland

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Den nye Planlov KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS