Odense Letbane har som bygherre gennem et stykke tid været aktive i byens gader. Således er M.J. Eriksson, Arkil og Barslund godt i gang med at flytte veje, fortove og cykelstier - så der bliver plads til, at Odense Letbanes leverandør af transportsystemet, Comsa S.A.U., kan lægge skinner, rejse master og bygge stationer.
Men for at letbanen kan køre forventeligt i slutningen af 2020, skal der også bygges et stort kontrol- og vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense - det såkaldte Control and Maintenance Center, CMC. Det bliver det første arbejde, som Comsa S.A.U. påbegynder på letbaneprojektet.
- Vi glæder os meget til at komme i gang med rejse det store kontrol- og vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense. Det bliver her, at letbanevognene skal overnatte, gøres rene og vedligeholdes. Samtidig bliver kontrolcentret omdrejningspunktet for letbanens drift. Selvom der er vognførere i hver af de 16 letbanevogne, så styres samkørslen fra kontrolcentret, ligesom eventuelle ændringer i driften styres og varsles fra kontrolcentret, forklarer Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane.