Manglende dokumentation fra en underentreprenør medfører at en strækning på Odense letbane ved Nyt OUH-byggepladsen skal have lagt nyt betonfundament og skinner. I alt er der blevet fjernet godt 400 m beton på strækningen, hvoraf der var lagt skinner på de 60 m, som også er fjernet.

Det skyldes manglende dokumentation fra en underentreprenør af, at underlaget er lavet korrekt. Det blev opdaget af både Odense Letbanes hovedentreprenør på arbejdet, COMSA, og Odense Letbanes egen kvalitetskontrol.

Det er ikke sikkert, at der har været problemer med underlaget. Men da det ikke kunne dokumenteres, besluttede COMSA at lave arbejdet om.

Underlaget er nu ved at blive udført efter bogen. Dernæst bliver der støbt et nyt lag beton, som skinnerne bliver støbt fast i.

Det er COMSA, der som hovedentreprenør har ansvaret for at sikre kvaliteten. Derfor får det ekstra arbejde ikke betydning for letbanens budget, da udgifterne skal afholdes inden for kontrakten.

Der er lavet en ny tidsplan for det konkrete arbejde ved Nyt OUH, som betyder, at arbejdet heller ikke medfører en forsinkelse i forhold til letbanens samlede tidsplan. Det er stadig meningen, at de første testkørsler skal køres i området i starten af 2020.


Relaterede konferencer

Den nye Planlov KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i Jylland

Hvordan vi får mere liv i bykernerne