Den danske lægemiddelgrossist Nomeco kan nu gå i gang med at bygge nyt højteknologisk kæmpelager i Køge, der er et vigtigt brohoved for landtransport mellem Norden og resten af Europa. Derfor vælger et stigende antal virksomheder også at kigge mod Køge.

Lægemiddelgiganten Nomeco, der er en del af den tyske koncern Phoenix Group, investerer de kommende år 500 millioner kr. i Nordens største medicinlager i Skandinavisk Transport Center ved Køge. Byggeriet, der bliver Phoenix Groups største logistiske investering til dato, er rykket et skridt nærmere, da Nomeco har fået byggetilladelsen fra Køge Kommune.

- Byggetilladelsen er en vigtig milepæl i vores store byggeprojekt. Det betyder, at kommunen har godkendt vores planer for byggeriet – herunder dimensionering og placering af bygningen, som bliver 30 meter høj og kommer til at fylde, hvad der svarer til 3 fodboldbaner, fortæller logistikdirektør Per Hansen fra Nomeco.

NB! Logistik- og industriejendomme - projekter og udvikling 2016-2025. Konferencen afholdes d. 28. september 2016.

Med den nye store investering får Nomeco mulighed for at samle alle services og faciliteter under ét tag i Skandinavisk Transportcenter i Køge, der er er placeret, hvor motorvejene E20, E47 og E55 mødes – et af Danmarks største trafikkryds.

Her er der ikke langt til hverken København, Malmø eller lufthavnen. En strategisk og fremtidssikret placering, der styrkes af motorvejsudvidelsen, etableringen af Femern Bælt-forbindelsen og højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, der gør, at Køge er godt på vej som regionens nye kraftcenter. Den gode placering har ifølge Per Hansen været en væsentlig årsag til, at Nomecos nye lager skal ligge lige netop i Køge.

NB! Helsingør investerer 13 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 26. januar 2017.

- Køge ligger helt perfekt som trafikalt knudepunkt for vores distribution til hele Norden. Lægemidlerne kommer typisk sydfra og skal videre mod nord, og vores nye lager kommer til at ligge optimalt på ruten mellem den kommende bro til Tyskland og broen til Sverige. Med udvidelsen af motorvejsnettet omkring Køge og gode muligheder for hurtigt at komme til og fra motorvejen, har vi de bedste betingelser for en hurtig og effektiv transport, siger Per Hansen.

Det er dog ikke kun erhvervslivet, der har fået øje på Køge. Flere og flere fra København og de sjællandske omegnskommuner rykker teltpælene op og flytter til Køge Kommune. Kurven har kun peget opad de senere år, og med en befolkningstilvækst i 2015 på 0,98 procent lagde Køge sig solidt i førerfeltet af kommuner med den største befolkningstilvækst.

Til sammenligning var den på landsplan 0,83 procent. Kommunen regner med at få 8.000 borgere mere i løbet af de næste 10 år. Området omkring Køge station og den gamle industrihavn er ved at blive omdannet til en ny bydel med butikker og bystrand få minutter fra Køges gamle middelalderbykerne. Længere mod nord er en hel ny grøn bydel ved at tegne sig med kun 20 minutter til København fra den nye Køge Nord Station.

NB! Frederikssund - byudvikling og investeringer for 12 milliarder 2016-2027. Konferencen afholdes d. 5. oktober 2016.

- Køge rykker virkelig i de her år, og vi oplever en stor efterspørgsel fra både virksomheder og potentielle tilflyttere. Det er resultatet af en langsigtet planlægning med blandt andet udvidelse af Køge Bugt Motorvejen, den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted, der får stop på Køge Nord Station, og en helt ny bydel, Køge Kyst, tæt på vandet. Vi har satset benhårdt på at sikre optimale vilkår for både virksomheder og for tilflyttere, og det giver nu pote. Vi er by, vand, natur, gode transportforbindelser tæt på Købehavn, og det er det, der bliver efterspurgt, siger Køges borgmester Flemming Christensen.

Udover god infrastruktur er virksomhederne ifølge borgmesteren også sikret gode rammevilkår i Køge, så de eksempelvis ikke skal betale dækningsafgift. Logistikdirektør i Nomeco genkender billedet af, at man har lagt sig i selen for at skabe gode betingelser for virksomhederne.

- Kommunen har været rigtig hurtig og effektiv til at behandle vores byggesag. Det er sket uden de store sværdslag og samtidig uden at gå på kompromis med detaljerne. Det er dejligt at samarbejde med en så imødekommende kommune, og vi ser frem til at fortsætte de gode takter, siger han.

Udover medicinlager skal Nomecos nye bygninger også huse logistikcenter og administration for Nomecos industridivision, Nomeco HealthCare Logistic. Hele byggeriet skal stå færdig i løbet af sommeren 2018. Thomas Kampmann, direktør STC og Køge Havn, ser frem til at Nomeco om et par år kan føjes til den lange liste af store virksomheder i transportcentret.

NB! Den nye udbudslov og ændringer i tilbudsloven. Seminaret afholdes d. 23. november 2016.

- Det er rigtig stort, at vi igen er lykkedes med at tiltrække et så stort selskab. Investeringen er med til at holde gang i byggeriet i kommunen og sætter samtidig en tyk streg under Skandinavisk Transport Centers vigtige rolle i det danske og internationale transportnetværk, siger Thomas Kampmann.

Byggeriet går nu i udbud hos udvalgte og prækvalificerede totalentreprenører. Næste store milepæl bliver første spadestik, som forventes sidst på året, og Nomeco regner med at tage bygningen i brug i løbet af sommeren 2018.


Relaterede konferencer

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS