Byggeri af godt 26.000 kvm pakkehub med kontorer ved Københavns Lufthavn er nu sat i gang. Pakker til og fra Danmark skal dermed ikke længere forbi Tyskland eller England.

Når danskerne handler i udenlandske netshops og virksomheder hos deres leverandører i udlandet, passerer pakkerne i mange tilfælde gennem DHLs hub i Kastrup. Nu har logistikgiganten netop sat gang i byggeret af en helt ny pakkehub, som der globalt kun findes 21 andre af verden. Det vil 10-doble den nuværende kapacitet og give København en nøglerolle i DHL’s logistiknetværk.

- Når hubben står færdig i 2023, vil den blive et væsentligt knudepunkt for alle forsendelser til og fra Norden og ud i resten af verden. Vores 21 internationale hubber i dag udgør rygraden i vores netværk, så med en tilsvarende hub i Kastrup, rykker det os op i en helt anden liga, siger Atli Einarsson, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.

Den nye internationale hub, der fysisk er 3 gange større end den nuværende, vil kunne håndtere knapt 30.000 pakker i timen døgnet rundt. Pakkerne skal alle registreres, i visse tilfælde fortoldes, og ellers videredistribueres enten lokalt eller til et andet land. Hele sorteringsanlægget vil kunne foretage en automatiseret fordeling af pakker til 90 kurerbiler og 27 lastbiler. Alt sammen skal ske så hurtigt og præcist, at modtageren kan få sin forsendelse dagen efter, at den er kommet kurerfirmaet i hænderne.

Femern-byggeriet rundvisning. Den 11. marts 2021.

I dag skal pakker til og fra Danmark først via DHL’s hubs i Leipzig i Tyskland eller East Midlands i England, men om få år bliver det altså direkte fra Kastrup, at de bliver sendt ud til deres slutdestination i hele verden.

Byggeriet omfatter 26.172 kvm og inkluderer også kontorer. Fordi der bliver væsentlig flere pakker, der skal håndteres, skal der ansættes omkring 100 flere medarbejdere, hvoraf størstedelen skal ansættes i den gren af DHL, der hedder DHL Aviation.

Da DHL Express som så mange andre virksomheder har et mål om at nedbringe CO2-emissionen til 0 i år 2050, er der allerede taget de første skridt hen imod det i planlægningen af den nye bygning. Den vil få solceller på taget og være særlig tæt for at reducere energiforbruget til opvarmning. Desuden vil det fuldautomatiske sorteringsanlæg være energivenligt, der vil blive brugt LED-belysning, og der vil blive opsamlet regnvand. Endelig vil der også være ladestationer til at lade el-køretøjerne op.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Ungdomsboliger på et modent marked

Boligudvikling i Jylland

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Aalborgs massive udviklingsprojekter