Der er under 1 år til åbningen af Cityringen. For at kunne åbne den nye metrolinje næste sommer får anlægsarbejdet under jorden topprioritet. Det betyder, at der rokeres på en del aktiviteter i gadeplan.

Arbejdet på Cityringen er nu inde i sin sidste fase, og der arbejdes målrettet for at få den nye metrolinje M3 klar til åbning næste sommer. På stationerne arbejdes ihærdigt med at få færdiggjort den arkitektoniske indretning og de mekaniske og elektriske installationer for at kunne sikre den efterfølgende testkørsel og den endelige sikkerhedsgodkendelse til at kunne køre med passagerer.

Arbejdet skrider fremad, og flere metrostationer har fået installeret vægbeklædning, rulletrapper, elevatortårne, automatiske perrondøre, ovenlys, beklædning af lofte og gulve samt mange af de andre elementer, som skal installeres, inden Cityringen kan åbne.

NB! AB-udbud og -tilbud - nye regler fra 1. januar 2019. Kurset afholdes d. 29. november 2018.

Men der skal sikres en høj fremdrift med de arkitektoniske arbejder i de kommende måneder for ikke at genere fremdriften i det efterfølgende arbejde. Cityringens anlægsentreprenør, CMT, har sat flere folk på opgaven. Samtidig har Metroselskabet sammen med entreprenørerne valgt at omlægge en række arbejder i gadeplan for at kunne prioritere arbejdet under jorden.

- Vi vurderer, at vi kan åbne i sommeren 2019. Vi har 4 milepæle frem mod næste sommer, og har identificeret 4 risici: den arkitektoniske færdiggørelse af stationerne, de mekaniske og elektriske arbejder, testkørsel og sikkerhedsgodkendelser. Det kræver en målrettet indsats, og det forudsætter, at hele organisationen følger risici og fremdrift nøje. Når der opstår problemer, skal vi hurtigt finde løsninger sammen med CMT og Ansaldo STS, så Cityringen kan åbne som planlagt, siger Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand i Metroselskabet.

NB! Frederiksberg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 25. april 2019.

Der er tale om, at en række mål skal være opnået ved hver milepæl. Den sidste milepæl er den endelige sikkerhedsgodkendelse, hvor myndighederne giver tilladelse til, at metroen må køre med passagerer. Denne godkendelse kan først gives tæt på åbningstidspunktet. Årsagen er, at inden godkendelsen kan gives, og metroen må køre med passagerer, skal togsystemet i en periode være afprøvet og testet i normal drift med personale, men uden passagerer.

- Vi får mange spørgsmål om, hvornår vi åbner Cityringen, og vi ved, at der er rigtig mange, der glæder sig til at kunne tage Cityringen i brug. Derfor har vi besluttet at orientere vores ejere og offentligheden løbende om fremdriften frem mod åbningen. Vi skal nå de vigtige milepæle frem mod næste sommer, og der kan opstå uforudsete udfordringer. Først når vi har den endelige sikkerhedsgodkendelse fra myndighederne til at køre med passagerer, kan vi reelt sætte en åbningsdato på, siger Jørn Neergaard Larsen.


Relaterede konferencer

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Ny udbudslov KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligudvikling i Jylland