Der er nu valgt entreprenør til udbygning af den sidste etape af den Vestfynske Motorvej. Det bliver M. J. Eriksson, der skal udbygge de cirka 13 kilometer motorvej mellem Nørre Aaby og Gribsvad.

Fynske Motorvej er i gang med at blive udbygget fra 4 til 6 spor over Vestfyn. Strækningen mellem Middelfart og Nørre Aaby blev udbygget i 2013 - 15. Herefter fulgte strækningen Odense V til Gribsvad, hvor selve udbygningen uden det øverste lag asfalt blev færdig i december 2020. I sommeren 2021 udføres det afsluttende asfaltarbejde. Nu er det kun den sidste etape, som mangler i denne omgang.

- M. J. Eriksson leverede det bedste tilbud, og vi ser frem til samarbejdet. Det var også M. J. Eriksson, der stod for udbygningen af motorvejen på de andre to etaper, så de har opbygget masser af erfaring, siger Mike Boesen, senior projektleder i Vejdirektoratet.

Udbuddet var et offentligt udbud med tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, og der blev anvendt et såkaldt 2-kuvertsystem. Udtrykket 2-kuvertsystem stammer fra dengang tilbud blev afleveret på papir i kuverter, men udtrykket bruges stadig selvom tilbud nu afleveres digitalt. Den ene ”kuvert” indeholder en beskrivelse af, hvordan tilbudsgiveren planlægger at opfylde det kvalitative underkriterium – i dette tilfælde trafikafvikling, og den anden ”kuvert” indeholder prisen.

I starten af november gik arbejdet i gang med at forlænge de broer, der fører skærende veje under motorvejen. Det drejer sig om broerne ved Gremmeløkkevej, Ejbyvej, Rørupgyden, Ålsbovej og Indslevvej. De arbejder er blevet forsinket, og bliver først færdige i løbet af maj og juni 2021.

Femern-byggeriet rundvisning. Den 9. september 2021.

- Vi har haft 3 uger med hård vinter, der har været uforudsete udfordringer og måske har tidsplanen været for optimistisk for disse arbejder. Det tilsammen betyder, at arbejderne bliver forsinket og dermed går der beklageligvis et par måneder ekstra før trafikanterne kan benytte kommunevejene under motorvejen, siger Mike Boesen.

- Nu har vi en ny entreprenør, der gerne vil i gang med det samme, og derfor vælger vi at disponere lidt anderledes i forhold til disse arbejder, så vi ikke får forsinkelser på det samlede projekt, uddyber han.

M. J. Eriksson vælger at dele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i 2, og starter længst mod vest frem til øst for Gremmeløkke Å. Den del påtænkes udført i begge retninger i 2021 og den resterende del mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad udvides i 2022.

Vejdirektoratet forventer, at anlægsarbejderne på selve motorvejen starter efter påske. Allerede i marts vil M. J. Eriksson udføre nogle natarbejder i motorvejens midterrabat, samt gå i gang med at rydde træer og buske i siderne af motorvejen, for at give plads til sideudvidelsen.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Den nye Planlov KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Fremtidens betonbyggeri