Transportministeriet sender ultimo december 2020 anlægsloven for Lynetteholm i høring i 4 uger. Anlægsloven vil blive 1.-behandlet i Folketinget i marts 2021 og endelig vedtaget i juni 2021. De første grunde sælges i 2035 og i alt skal der sælges grunde for 20 milliarder.

Rambølls nye miljø-rapport viser, at der kun bliver forholdsvis små problemer ved anlæggelsen af Lynetteholm ved indsejlingen til Københavns Havn, som bliver på 3 millioner kvm - og hvor der skal bygges 3 millioner kvm.

De største problemer er i byggefasen som varer 30 år: Den store udfordring med Lyntteholm er de enorme mængder jord der skal transporteres. Løsningen bliver at Lynetteholm fyldes op med jord der sejles fra Nordhavnen. Der bygges også en dæmning ud for boligbyggerierne på Margreteholmen til jordtransport.

Der er er siden principaftalen i 2018 sket flere projekttilpasninger:

* I stedet for en ø, bliver det en halvø, som er landfast med Refshaleøen.

* Arealet er vokset fra 1,9 kvkm. til 2,8 kvkm. som følge af en udvidelse mod øst til Refshaleøen.

• Der er udviklet et kystlandskab på den østlige del.

• Lynetteholm er flyttet længere væk fra Trekroner Søfort af hensyn til forekomsten af ålegræs.

• Afstanden til Nordhavn er udvidet og Kronløbet åbner op mod Øresund, for at sikre havudsigten i Nordhavnen.

Øens konstruktion er ændret fra at være spuns til primært at bestå af dæmninger med stenbeskyttelse.

Mod Sverige på østsiden etableres et kystlandskab med stenstrande og sandstrande.

Jorden skal primært sejles fra et jorddepot som anlægges nord for krydstogskibskajen i Nordhavnen. Herfra bliver også spuns sejlet til Lynetteholmen.

Der anlægges også en transportvej over Prøvestenen, fra Prøvestensbroen i syd, langs vestsiden og via ny dæmning til Kraftværkshalvøen til jord-modtageanlægget på Refshaleøen.

Jorden deponeres i første omgang ved boligbyggeriet Margreteholmen og Lynettehavnen, hvorefter jordopfyldningen bevæger sig nordvestover mod Nordhavnen, så der er fyldt helt op i 2050 og Lynetteholmen er skabt.

Miljøundersøgelse - VVM

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er VVM-myndighed for projektet omkring etablering af den nye halvø.

Til baggrund har Rambøll for bygherren By & Havn udarbejdet en miljøkonsekvens-rapport, der er sendt i høring med frist den 25. januar 2021. 

Baggrund

Regeringen og Københavns Kommune indgik den 5. oktober 2018 en principaftale om at anlægge Lynetteholm, en ny stor opfyldning på søterritoriet i Københavns Havn, med 4 formål:

• Bidrage til klimasikring af København som led i sikring mod stormflod og havspejlsstigning.

• Areal til byudvikling.

• Disponering af overskudsjord.

• Bidrag til finansiering af overordnet infrastruktur.

Tilladelse til etableringen af Lynetteholm vil blive givet ved en anlægslov, som skal vedtages af Folketinget i juni 2021. 


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Den nye Planlov KURSUS