Høje-Taastrup Kommune har afsat 150 millioner kr. i 2018 til en ny skole i udviklingsområdet Nærheden i Hedehusene, som skal rumme 8-10.000 borgere. Lego bliver partner på skolebyggeriet.

Høje-Taastrup Kommune indgår partnerskab med Lego Education om udvikling af ny science skole i bydelen Nærheden. Det skal være en eksperimenterende skole, der skal sikre eleverne kompetencer til fremtidens samfund.

- Byrådet har tårnhøje ambitioner og vil bygge en "state of the art–folkeskole". De børn, vi bygger skole til, skal være rustede til at møde verden med kreativitet, nytænkning, indsigt og samarbejdsevner, så de kan bidrage til at løse fremtidens udfordringer og udvikle vores samfund positivt. Hvert enkelt barn skal opleve at blive et stærkere, modigere og mere kompetent menneske af at gå i vores skole. Og vores medarbejdere skal være stolte og begejstrede over den vigtige rolle de har, og de skal trives i rammerne, siger borgmester i Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler.

NB! ROSKILDE investerer 25 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 13. september 2016.

- At skabe den skole er en kæmpe udfordring, som vi helst vil samarbejde med andre om - helt i tråd med skolereformens tanker om ’den åbne skole’. Vi er allerede gået i gang med arbejdet sammen med forskere, vores lærere, ledere og forældre, og jeg er rigtig glad for samspillet med Lego Education, tilføjer han.

Fremtidens skole skal ifølge kommunen imødegå de udfordringer, der for nylig placerede Danmark langt nede på World Economic Forums liste over lande med de rette kompetencer til fremtidens arbejdsmarked: I forhold til lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, skal de danske unge have flere tekniske færdigheder og IT- kundskaber og kunne håndtere kreativ problemløsning.

Den problemstilling vil Høje-Taastrup Kommune udfordre i partnerskabet med Lego Education, når en ny folkeskole skal stå færdig i 2019.

NB! Nye skoler i København for 5 milliarder. Konferencen afholdes d. 8. december 2016.

I fremtidens folkeskole skal elevernes hverdag være fyldt af selvstændigt og projektorienteret arbejde - i tæt samarbejde med det omgivende samfund, lokalt og globalt. Eleverne skal arbejde ”hands-on”, eksperimentere og bygge modeller for at løse deres opgaver. De skal lære ved at konstruere ting fra den virkelige verden og på den måde tilegne sig viden. Og skolebyggeriets rum og rammer skal inspirere og understøtte den undervisning, der foregår.

Der skal altså eksperimenteres med, hvordan en nybygget skole pædagogisk og indretningsmæssigt kan se ud, når science og naturvidenskab er sigtepunktet. Og der skal skabes rammer for en skole, som er et pædagogisk udviklingsmiljø – et eksperimentarium for lærerkompetencer, læringsteknologi og undervisningsmaterialer.

Derfor er partnerskabet tænkt bredt, således at uddannelsesinstitutioner på skoleområdet, andre private virksomheder og gerne også andre offentlige myndigheder inviteres med i udviklingsarbejdet.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Ungdomsboliger på et modent marked

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS