Byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt tager form, og en ny milepæl er netop passeret: Femern Link Contractors (FLC) har den 3. maj 2021 fået den endelige miljøgodkendelse, der gør det muligt for FLC at opføre tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn og efterfølgende producere de tunnelelementer, der på sigt skal danne den færdige tunnel.
Femern-byggeriet rundvisning. Den 9. september 2021.
- Det professionelle samarbejde mellem Lolland Kommune og entreprenørerne om de detaljerede myndighedstilladelser er afgørende for, at vi kan leve op til målet om både stor ansvarlighed og høj effektivitet i byggeriet af verdens længste sænketunnel. Vi er derfor meget glade for det samarbejde, som vi har med Lolland Kommune om den store opgave, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S.
Femerntunnelen bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Den bliver 18 kilometer lang, og kommer til at bestå af 89 elementer, der skal fremstilles i armeret beton på fabrikken i Rødbyhavn.
Logistik og industri i e-handelens tid. Konferencen afholdes den 7. oktober 2021.
Der er 2 slags tunnelelementer: 79 standardelementer og 10 specialelementer. Hvert standardelement har en længde på 217 meter og en vægt på 73.000 ton. Specialelementerne får desuden en særlig "kælderetage" til teknik, hvilket gør byggeprocessen og vedligeholdelse af den færdige tunnel nemmere.
Miljøgodkendelsen regulerer alene området omkring fabrikken, men dækker alligevel et areal på cirka 1,5 millioner kvm. Heraf er en stor del overdækket i form af store haller.