Horsens Kommune sælger 500.000 kvm jord til DSV, som investerer 2 milliarder kr. i opførelsen af et nyt logistikcenter, der bliver det største i Europa med kun én lejer.

DSV's nuværende logistikfaciliteter i og omkring Horsens er ikke længere store nok i forhold til den nuværende og den forventede vækst. Samtidig ønsker DSV at konsolidere virksomhedens lagre og terminaler i Horsens-området for at opnå en øget effektivitet og produktivitet og samtidig skabe grønne besparelser. Derfor opfører DSV et moderne og fremtidssikret logistikcenter på et 700.000 kvm stort areal i Lund ved Horsens.

- I DSV har vi fokus på at sikre vækst i vores forretning. Vi ønsker som en del af vækststrategien at samle alle vores aktiviteter inden for Air & Sea, Road og Solutions på én lokation for at sikre både effektiv drift og endnu bedre løsninger for vores kunder. Samtidig er Horsens et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til vores distributionsmønstre mellem Norden og Europa, og vi har mange dygtige medarbejdere her, vi gerne vil beholde, så vi er meget glade for, at vi med denne aftale kan fastholde vores tilknytning til byen, siger Simon H. Galsgaard, administrerende direktør for DSV Road Denmark.

Byggeriet af det nye logistikcenter bliver opført på nabogrunden til DSV's nuværende faciliteter i Lund. Det kommende byggeri bliver ikke alene Danmarks største logistikcenter, men også Europas største med kun én lejer. Kontorbygningen bliver 18.000 kvm, cross-dock-terminalen til omfordeling af varer bliver 50.000 kvm, og endelig kan der komme mellem 200-269.000 kvm logistikfaciliteter.

- Det er til dato det største byggeri, DSV har opført, og det er det største i Europa med kun én lejer, så vi glæder os naturligvis til de nye og enorme muligheder, det også giver os. Det er en del af vores strategi at konsolidere vores mindre faciliteter og skabe større, moderne og fremtidssikrede faciliteter, som kommer både vores kunder og os til gavn. Blandt andet bliver Nyt DSV Logistikcenter Horsens kendetegnet ved en meget høj grad af automatisering, som sikrer hurtig og effektiv håndtering af store volumener af gods, siger Simon H. Galsgaard.

Det største erhvervsjordssalg
For Horsens Kommune er der tale om et historisk stort salg af erhvervsjord.

- Mig bekendt er det her det største erhvervsjordssalg i Horsens Kommunes historie, og jeg er selvfølgelig rigtig glad for, at DSV har valgt at placere deres nye logistikcenter i vores kommune. DSV har i dag cirka 750 arbejdspladser i Horsens, og med udvidelsen vil det stige til over 1.000 - og flere vil med tiden formentlig komme til. Det er arbejdspladser inden for logistik, transport, lager og administration, som er arbejdspladser, der passer godt til Horsens. Derfor er jeg rigtig glad for den aftale, vi har indgået om salg af en halv million kvadratmeter erhvervsjord til DSV, siger Peter Sørensen, borgmester i Horsens Kommune.

HORSENS: De store projekter. Konferencen afholdes d. 17. september 2020.

Som en del af aftalen planlægger Horsens Kommune at anlægge en omfartsvej, der vil lede store dele af den tunge trafik fra erhvervsområdet til Horsens C-afkørslen. Formålet er at give erhvervsvirksomhederne i området lettere adgang til E45 og at aflaste den meget trafikerede Silkeborgvej. Det vil samtidig være til gavn for de bilister, der pendler til og fra Horsens ad Silkeborgvej og krydser E45 ved Horsens V.

- Silkeborgvej og afkørslen ved Horsens Vest er blandt de allermest trafikerede strækninger i hele kommunen, og med en øget trafik fra bl.a. DSV er det nødvendigt at få skabt en anden forbindelse til E45. Derfor anlægger vi en ny vej fra Horsens C til Vrøndingvej og videre til Mossvej, hvoraf den sidstnævnte del allerede er lokalplanlagt. Forventningen er, at den nye vej vil flytte cirka 80 procent af den lastbiltrafik fra erhvervsområdet, der i dag kører til og fra E45 ved Horsens Vest og Silkeborgvej, forklarer Peter Sørensen.

Han understreger, at den nye vejforbindelse vil gavne hele Erhvervsområde Vega.

- Med DSV's udvidelse bliver hele erhvervsområdet styrket. Vi ved, at store virksomheder tiltrækker andre, og min forventning er, at 1-2 år efter første spadestik på DSVs nye logistikcenter vil hele området være udsolgt, og dermed vil endnu flere lokale arbejdspladser være skabt, siger Peter Sørensen.

Anlæggelsen af den nye vej koster 45 millioner kr. og bliver finansieret af indtægterne fra jordsalget og almindelig byggemodning af Erhvervspark Vega.

Byggeriet af Nyt DSV Logistikcenter Horsens sættes i gang i  august 2021 med forventet indflytning er omkring årsskiftet 2022/23, hvor lagerbygning, terminal og administrationsbygning står færdige. Herefter vil der pågå yderligere arbejder i 3-3,5 år, hvorefter det nye DSV Logistikcenter Horsens forventes færdigudbygget i løbet af 2026.


Relaterede konferencer

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Boligudvikling i Jylland

Ungdomsboliger på et modent marked