Dansk Byggeri opfordrer transportminister Benny Engelbrecht til at fremskynde forhandlingerne om de kommende motorvejs-, bro- og jernbaneprojekter. Det sker efter, at ministeren har meldt ud, at han ønsker at starte helt forfra med alle forhandlinger om infrastruktur på Christiansborg.

Til Jyllands-Posten siger transportminister Benny Engelbrecht, at han vil have alle indgåede projeker om store infrastrukturprojekter på bordet igen, og at han inviterer alle Folketingets partier til nye forhandlinger om fremtidens motorveje, broer og jernbaneforbindelser. Det gælder blandt andet den 3. Limfjordsforbindelse, udvidelsen af E45 i Østjylland og første fase af en ny Hærvejsmotorvej.

Formanden for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Jesper Arkil appellerer til, at forhandlingerne bliver kortvarige, og at de fører til, at man fra politisk side rykker nogle af de vigtige infrastrukturprojekter frem.

- Ifølge den plan, som den tidligere regering og DF vedtog i foråret, vil flere af de store projekter først komme i gang i midten af 2020’erne. Og jo flere år, der går, jo større er regningen for den spildte tid i trafikken. Det er ikke rettidig omhu, siger Jesper Arkil.

Vejdirektoratets seneste analyse viser, at trængslen stiger 4-5 procent om året. Og ifølge de seneste beregninger blev der i 2016 spildt, hvad der svarer til 77 millioner timer på vejene på grund af trængsel. Det svarer til, at samfundet går glip af over 24 milliarder kr. hvert eneste år.

NB! Femerntunnelen: Investeringer og ejendomsudvikling. Konferencen afholdes d. 21. november 2019.

Anlægsbranchen frygter tab af viden og ekspertise
Det har altså høje omkostninger for landet, at de store linjer i infrastrukturen ligger under for manglende politiske beslutninger. Antallet af vej-, bro- og baneprojekter har nu i flere år været kraftigt aftagende, mens trængslen bare bliver ved med at stige.

- Infrastrukturen sander ganske enkelt til i manglende beslutsomhed. Hvis milliardtabet på spildtid i trafikken figurerede som en synlig post i statsbudgettet, er jeg sikker på, at der for længst var vedtaget en plan for de kommende investeringer, siger formand for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Jesper Arkil.

Det er ikke bare spildtiden, der vækker bekymring i branchen. Der er også risiko for at vigtig viden og kompetence går tabt.

 - Vi står i et tomrum lige nu, og både virksomheder og bygherrer mister i øjeblikket medarbejdere med stor og vigtig specialviden. Allerede nu falder beskæftigelsen på anlægsområdet, så tiden er bestemt ikke til langtrukne forhandlinger, siger formand for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Jesper Arkil.


Relaterede konferencer

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Den nye Planlov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Ny udbudslov KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Stormflodssikring af by- og landområder

Boligudvikling i Jylland

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning