Centerchef i Københavns Kommune ærgrer sig over forløbet omkring opførelsen af Inderhavnsbroen og Kanalbroerne. Den konkursramte entrepenør Pihl & Søns bud var 23 millioner kr. lavere end det 2. laveste, men for Københavns Kommune bliver broerne 3 gange dyrere end forventet.

Det 1. spadestik til Inderhavnsbroen blev taget i oktober 2011, men allerede i foråret 2012 blev byggeriet forsinket, da Pihl & Søn opdagede, at søjlerne til den nye bro var blevet støbt 60 centimeter for lange. Den 26. august 2013 indgav Pihl & Søn konkursbegæring, og så gik byggeriet af Inderhavnsbroen, Trangravsbroen og Proviantbroen i stå.

- Rent økonomisk har konkursen betydet en betydelig overskridelse af det oprindelige budget. Alene det vanskelige samarbejde med Pihl & Søn har betydet væsentlige ekstraomkostninger. Efterfølgende har der også været et mellemspil med konkursboet. Samtidig giver en ny entreprenør også flere ekstraomkostninger, når man stopper arbejdet på halvvejen, siger Centerchef i Københavns Kommune Jens Christian Zøfting-Larsen til CityAvisen.

NB! Byens Ejendom afholder seminaret: Erstatning og mangelhåndtering i bygge- og anlægskontrakter. Seminaret afholdes d. 19. november 2014.

A.P. Møller Fonden har øget sin bevilling til projektet til 241 millioner kr. inklusive fondsmoms. Københavns Kommunes andel af budgettet er steget fra 37 millioner kr. til 107 millioner kr. Jens Christian Zøfting-Larsen ærgrer sig over de konsekvenser, som er fulgt med Pihl & Søns konkurs. Pihl & Søns bud på opgaven lå væsentligt under konkurrenternes, men tilbuddet opfyldte alle betingelser i de opstillede tildelingskriterier, og i den situation skal en kommune vælge det billigste tilbud, selv om man kunne være skeptisk over for, om prisen var realistisk. Efterfølgende, og især op til konkursen, har kommunen haft en sej kamp med Pihl & Søn om betalinger og tidsplaner.

- Samlet set har vi afvist krav på 50-70 millioner kr. på brokontrakterne, fortæller Jens Christian Zøfting-Larsen.

NB! Byens Ejendom afholder konferencen: Byudvikling for 30 milliarder - nye udviklingsområder i Valby. Konferencen afholdes d. 30. september 2014.

Inderhavnsbroen er del af den gang- og cykelforbindelse, som sikrer sammenhængen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn via Nyhavn og Grønlandske Handels Plads, med videre forbindelse mod nord via broen over Proviantmagasingraven og mod Amager via broen over Christianshavns Kanal / Trangraven.

Trangravsbroen har 3 ’ben’. Et til Grønlandske Handels Plads, et til Trangravsvej og et til Islands Plads. Der er 2 oplukkelige broklapper.

Proviantbroen over Proviantmagasingraven sikrer, i forlængelse af broen over Trangraven og den kommende bro kaldet Cirkelbroen mellem Danisco og Nordea i den modsatte ende af Christianshavns Kanal, forbindelse på langs af havnepromenaden helt fra Slusen i Sydhavnen til Operaen og resten af Holmen mod nord.

Når broerne står færdige, vil de forbinde Nyhavn med Christianshavn og Holmen, så cyklende og fodgængere får nye og bedre muligheder for at krydse Københavns inderhavn og kanaler.

Dansk-amerikanske Valmont SM står for færdiggørelsen af Inderhavnsbroen, mens anlæggelsen af kanalbroerne færdiggøres af HSM Industri. Københavns Kommune har netop oplyst, at nye problemer med produktionen af Inderhavnsbroens stålfag forsinker byggeriet med yderligere 3 måneder, så broen først ventes klar i marts 2015.


Relaterede konferencer

Ungdomsboliger på et modent marked

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Ny udbudslov KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.