Letbanen skal trække investeringer til Odense – ligesom man har set det i andre letbanebyer. Allerede nu er der planlagt byggerier for mere end 15 milliarder kr. langs letbanen, og mere vil komme til. Skinnerne giver nemlig investorer en sikkerhed for, at beliggenheden også vil være attraktiv i fremtiden.

At Odenses kollektive trafik bliver opgraderet med et stabilt og komfortabelt transportmiddel bliver som regel fremhævet som én af de vigtige fordele ved den kommende letbane. Men en meget væsentlig effekt er også den byudvikling og vækst, som forventes langs den 14,5 km lange letbanerute.

Allerede nu taler tallene deres eget sprog. Således er der nu gang i – eller for nyligt afsluttet – omkring 40 forskellige byggeprojekter i en radius af 400 meter fra letbanens spor.

Frem mod 2020, hvor letbanen efter planen skal åbne, bliver der bygget et samlet areal på mere end 800.000 kvm med en anslået værdi på mere end 15 milliarder kr. Derudover bliver der investeret mere end 2 milliarder kr. i renovering og ombygning af almene boliger tæt på letbanen.

Tallene stammer fra Odense Kommune, som løbende opgør investeringer i byen. De dækker over både offentligt og privat byggeri af boliger og erhverv, forbedret infrastruktur, nye uddannelses- og kulturinstitutioner samt det nye regionshospital, Nyt OUH.

Og mere vil komme til. Nogle byggeprojekter, som allerede er planlagt, er nemlig endnu ikke kommet med på listen. Det gælder for eksempel den kommende nye bydel ”Gartnerbyen” på GASA-grunden i Bolbro samt to store boligbyggerier for enden af Rugårdsvej.

Det er den såkaldte "skinneeffekt", som tiltrækker investorer. Erfaringen fra andre europæiske byer er, at ejendomme og nybyggeri langs en letbane bliver betragtet som en sikker investering, fordi skinnerne ikke uden videre kan fjernes igen. Samfundet har så at sige allerede investeret i beliggenheden.

Nærheden til letbanen – og muligheden for at betjene kunder, ansatte eller beboere med effektiv og moderne kollektiv transport – bliver da også ofte fremhævet, når nye byggerier i Odense bliver præsenteret.

- Med under 100 meter til både Odense Banegård og et letbanestop lige uden for døren bliver det let at komme både rundt i Odense og videre ud i landet, lyder det for eksempel fra entreprenøren NCC, som skal bygge det kommende højhus ”TBT Tower” på den ombyggede Thomas B. Thriges Gade.

I alt er der nu planlagt eller udført byggeri af omkring 2.000 nye boliger tæt på letbanen, hvoraf flere ligger uden for midtbyen. For eksempel opfører SEB knap 150 boliger bag Sukkerkogeriet ved Vesterbro, ligesom der også på Nyborgvej er gang i flere byggeprojekter, som blandt andre Barfoed Group står bag.

Men også byens uddannelsesinstitutioner har fået øjnene op for, at god offentlig transport er vigtig for de studerende. Derfor opfører VUC Fyn nu deres andet byggeri ved Byens Bro – tæt på letbanen. Og på Syddansk Universitet samler man flere af sine aktiviteter i Campus Odense med det kommende Sundhedsvidenskabelige Fakultet, som får eget stop på letbanelinjen. I alt opføres der uddannelsesbyggeri til op mod 13.000 studerende i Odense i disse år.

Med flere nye kulturbyggerier tæt på letbanen bliver bylivet også gjort endnu mere tilgængeligt – både for odenseanerne og for gæster udefra.

For eksempel får musik- og teaterhuset ODEON, der åbner til marts, et letbanestop lige uden for døren. Det kommende H.C. Andersen Eventyrhus vil også ligge et stenkast fra den kommende letbanestation ved Albani Torv.


Relaterede konferencer

Ny udbudslov KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligudvikling i København frem til 2030

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS