I april 2015 begyndte forsyningsselskaberne at omlægge ledninger og rør langs ruten til 1. etape af Odenses kommende letbane til 3 milliarder kr. Nu går arbejdet med letbanen for alvor i gang, når Albanibroen, som fører Albanigade over Odense Å, forstærkes, så den lever op til letbanens sikkerhedskrav.
- Odense Letbane vil løbe langs vejens centerlinje over broen, og det er derfor specifikt den midterste del af broens tværsnit, som skal ombygges, forklarer Karsten Brisell, der er chef for Byintegration hos Odense Letbane.
- Blandt andet skal 12 dækelementer i den centrale del af broens tværsnit udskiftes. Derudover skal broen forstærkes og sikres bedre mod forskydninger, når letbanevognene ruller over. Det gøres med gennemborede stænger og bolte, uddyber han.
NB! Byudvikling for 30 milliarder i Odense. Konferencen afholdes d. 26. august 2015.
Cyklister og fodgængere må fortsat krydse over broen i hele anlægsperioden. Men ellers er selve broen lukket af for alle motorkøretøjer – undtagen for arbejdskørsel til selve byggeriet. Det vil dog stadig være muligt for billister at komme frem til boligerne på den nordlige side af broen, selvom her bliver etableret en bygge- og arbejdsplads.
- Under hele anlægsperioden vil der desuden være spærret for gennemsejling under broen. Der vil i perioder også blive spærret for fodgængere og cyklister, som vil krydse under broen fra Eventyrhaven til Jomfruklostret, siger Karsten Brisell, chef for Byintegration hos Odense Letbane.
Lukningerne skyldes fare i forbindelse med nedfaldne byggematerialer samt arbejde fra stillads under broen. Arbejdet på Albanibroen udføres af entreprenørfirmaet Ommen og Møller med Munck og Betonelement som underleverandører og forventes at vare indtil slutningen af september 2015.