Et samarbejde mellem 3 boligselskaber på Mors har på bare halvandet år betydet, at Boligselskabet Nykøbing Mors har kunnet skrue op for det daglige vedligeholdelsesarbejde og investering i renovering af boligerne - og nu også ned for huslejen. Beboerne oplever en højere service - og at blive hørt.

Det seneste halvandet år har beboerne i de almene boliger i Boligselskabet Nykøbing Mors oplevet store ændringer. Alligevel er de glade og tilfrede.

Et såkaldt driftssamarbejde med 2 andre boligselskaber, hvor det samme personale servicerer beboere og boliger i de 3 boligselskaber på tværs, har sat sine tydelige spor i områderne. Udearealerne omkring Boligselskabet Nykøbing Mors' boliger bliver passet og plejet, der er investeret i nye fliser og grønne arealer, og boligerne bliver renoveret og vedligeholdt.

Og så har samarbejdet også sat sit aftryk på bundlinjen for boligselskabet. Det har givet luft i økonomien til netop at renovere boliger og holde en høj vedligeholdelsesstandard - men nu også til at sætte huslejen ned for beboerne i boligselskabets to største afdelinger, Fuglsøparken og Emiliegården. I Emiliegården er huslejen blevet nedsat med 3,09 procent, hvilket i gennemsnit svarer til 28 kr. om måneden - og i Fuglsøparken med 1,7 procent, hvilket som eksempel svarer til gennemsnitligt 105 kr./mdr. for en 4-rums boliger.

- Det er meget tilfredsstillende, at vi har kunnet sætte huslejen ned. Og med god samvittighed. Jeg ønsker ikke, at huslejen skal køre op og ned som en yoyo år efter år, siger organisationsbestyrelsesformand i Boligselskabet Nykøbing Mors Arne Hansen, der understreger, hvor vigtigt det er, at boligselskabet også forsat investerer i renoveringer og vedligeholdelse.

- Det er blevet nogle velholdte områder, og boligerne er tiptop, når man flytter ind. Det er det image, vi skal have - og efterhånden har fået, fortæller formanden.

Det var den 1. oktober 2016, at Boligselskabet Nykøbing Mors indgik et driftssamarbejde med de 2 selskaber Ældrecentrene i Morsø (Johan Riis Minde) og Morsø Ældreboligselskab, der alle får hjælp til at administrere, udleje og drive deres boliger af den almene bygge- og boligadministration Domea.dk.

Besparelsen på det daglige vedligeholdelsesarbejde, som samarbejdet har udløst for Boligselskabet Nykøbing Mors, er blandt andet hentet, fordi der en medarbejder mindre end tidligere, og fordi der er kommet mere styring af renoveringer og vedligeholdelsesarbejdet. Samtidig nedsatte Domea.dk i 2016 administrationsgebyret med 20 procent for sine kunder.

Driftssamarbejdet på Mors er endnu ikke færdigevalueret, og det er derfor ikke muligt at sætte præcist beløb på besparelsen endnu.

På Servicecenter Nord, der på vegne af de 3 boligselskaber i driftssamarbejdet sørger for, at arbejdet på områderne og servicen af beboerne bliver planlagt og udført, er kundechef Mikki Schougaard Frandsen også tilfreds med effektiviseringerne, som Boligskabet Nykøbing Mors har gennemført.

- Boligselskabet fremtidssikrer sig selv ved at effektivisere det daglige arbejde og ved at investere i renovering af boligerne. Det giver beboerne en stabil husleje og tidssvarende hjem, som de kan have glæde af mange år frem, siger Mikki Schougaard Frandsen.

Netop beboerne har allerede mærket effekten af effektiviseringerne på flere punkter. Og de bliver mødt af et synligt og handlekraftigt personale, som lytter til dem og leverer en høj service.

- Beboerne bliver set og hørt, og de oplever, at deres ønsker bliver gennemført. Det giver en stor tryghed for beboerne, at de bliver inddraget og ser resultaterne af det. Og vi oplever, at den indsats også betyder, at beboerne i højere grad også får modet til at henvende sig til bestyrelsen med stort og småt, når de har noget på hjerte, siger beboer og formand Arne Hansen.

De seneste beboerønsker har betydet, at der i samarbejde med personalet er blevet lagt planer for og aftalt en ekstra arbejdsindsats for at forskønne udearealerne.

Baggrundsinformation om Boligselskabet Nykøbing Mors:

Boligselskabet har tre boligafdelinger med i alt 228 boliger, fordelt på familie- og ungdomsboliger

Fuglsøparken: 153 boliger

    Huslejenedsættelse: 1,78 procent svarende til 52 kr./mdr. i gennemsnit for en 1-rums familiebolig, 88 kr./mdr. i gennemsnit for en 3-rums bolig og 105 kr./mdr. for en 4-rums bolig.

Emiliegården: 67 boliger

    Huslejenedsættelse: 3,09 procent svarende til 28 kr./mdr. i gennemsnit for alle boliger.

Sydmorsboligerne: 8 boliger

Baggrundsinformation om nedsættelse af udgifter i de almene boligforeninger:

Frem mod 2020 skal de almene boliger på landsplan reducere udgifterne med 1,5 mia. kr., har Folketinget vedtaget. Hos boligselskaber, der er kunder hos Domea.dk, svarer det i gennemsnit til ca. 125 mio. kr. eller ca. 3.000 kr. om året eller 250 kr. om måneden.

Besparelsen er nødvendig for at sikre, at beboerne fortsat i fremtiden vil have en husleje, der er til at betale.

Baggrundsinformation om effektiviseringer i Domea.dk:

Pr. 1. januar 2016 reducerede Domea.dk, som bl.a. administrerer Boligselskabet Nykøbing Mors, priserne på administration med i gennemsnit 20 procent for sine kunder, de almene boligselskaber. Det resulterede - som beregnet - i en reduktion af Domea.dks indtægt på 25 mio. kr. Penge, som går direkte tilbage til boligselskaberne, og dermed beboerne, over hele landet.


 


Relaterede konferencer

Stormflodssikring af by- og landområder

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS