Efter flere sager, hvor boligkøbere er blevet snydt med misvisende arealangivelser og realkreditlån med forhøjede bidragssatser, sender erhvervsministeren i dag et lovforslag i høring, som skal hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for blandt andet fast ejendom, boligkreditaftaler og abonnementer.

Regeringen vil nu hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for blandt andet fast ejendom, fortæller erhvervsminister Simon Kollerup (S), som i dag sender det nye lovforslag i høring.

- For mig at se giver det ingen mening, at der gælder en forældelsesfrist på kun 2 år, når der er tale om projektsalg, hvor køberen kan risikere ikke at kunne bese lejligheden, før forældelsesfristen er overskredet. Som forbruger skal man jo have en reel mulighed for at vurdere, om et produkt lever op til det markedsførte, inden fristen er overskredet og sagen er forældet. Derfor hæver vi nu forældelsesfristen, udtaler han i en pressemeddelelse.

Brandsikring: BR18 krav - forbedringer, nye cirkulærer og lovkrav. Konferencen afholdes d. 28. maj 2020.

- Derudover synes jeg også, at det er en svinestreg, at man overhovedet har kunnet finde på at oplyse helt forkerte mål på de projektlejligheder, man har solgt. For de fleste danskere er boligkøb en meget stor og ofte meget dyr beslutning, og det er alfa og omega, at boligkøberne kan stole på de oplysninger, som fremgår af salgsmaterialet. Derfor er jeg glad for, at Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk nu har udviklet en branchenorm, så reglerne for arealangivelser fremover er helt klare, udtaler erhvervsministeren.

Udover for køb af fast ejendom, hæver lovforslaget også forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra 2 til 5 år for boligkreditaftaler og abonnementer (eksempelvis mobilabonnementer), da en kortlæggelse af problemets omfang viste, at der også på disse 2 områder har været eksempler på sager, hvor en forældelsesfrist på 2 år har vist sig at være et problem.

Det drejer sig blandt andet om realkreditlån, som blev markedsført med udsagn om fast pris i hele lånets løbetid, men hvor bidragssatserne senere blev forhøjet. Og om mobilabonnementer markedsført med en fast pris ”for altid”, men hvor prisen alligevel blev forhøjet efter et par år, da forældelsesfristen var udløbet.


Relaterede konferencer

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Den nye Planlov KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Ny udbudslov KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Boligudvikling i København frem til 2030