Biltema vil fordoble antallet af varehuse i Danmark, og ekspansionsstrategien får luft under vingerne efter et år, hvor koncernen omsatte for 8,9 milliarder kr. i de nordiske lande.

Med en omsætning på hele 9,8 milliarder kr. kan Biltema-koncernen se tilbage på et 2018, der har slået alle tidligere rekorder. Detailgiganten, der blandt andet har 142 varehuse i Norden, kunne præsentere et overskud på omkring 700 millioner kr., og der blev betalt 147 millioner kr. i selskabsskat.

Også Biltema Danmark tog del i rekordomsætningen med et overskud på 24,5 millioner kr. efter skat. På bare 1 år er antallet af danske kunder vokset med 17 procent, og ifølge direktør Jacob Møller skyldes det en aggressiv ekspansionsstrategi.

– Vi er selvfinansierende og er derfor ikke afhængige af diverse lånemarkeder. Derfor kan vi ekspandere så aggressivt, og det har vi planer om at fortsætte med. Inden for seks år er planen at fordoble antallet af varehuse i Danmark, siger han.

NB! Sønderborg: De store projekter. Konferencen afholdes d. 29. oktober 2019.

På nuværende tidspunkt har Biltema 11 varehuse i Danmark og yderligere 2 er under opførsel i Roskilde og Hjørring.

Fokus på fysiske varehuse
Ifølge Jacob Møller er væksten et tegn på, at mange danskere stadig foretrækker at handle i fysiske butikker.

– Vi har ingen webshop og vækster stort alligevel. Det understreger, at vi fysiske forretninger stadig har en eksistensberettigelse. Vi arbejder hele tiden på digitale løsninger, som gør det nemmere at være kunde i Biltema, for eksempel fordelsprogrammet Mit Biltema, men vores hovedfokus er på de fysiske varehuse, og det bliver det ved med, fastslår Jacob Møller og fortæller, at forventningerne til regnskabet for 2019 er mindst lige så store.

Biltema-koncernen beskæftiger omkring 4000 medarbejdere i Norden, og hvert år skabes mere end 300 nye jobs, ligesom flere end 1.000 sæsonarbejdere ansættes. Også på globalt plan er ekspansionsplanerne klare.

– Vi er meget tilfredse med sidste års omsætning. Men nu skal vi i gang med at speede op, for vi forventer at fordoble antallet af varehuse på verdensplan, fortæller Knut Svenningsen, der er administrerende direktør for Biltema Group.


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Fremtidens betonbyggeri

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Ny udbudslov KURSUS

Boligudvikling i København frem til 2030

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS