Vækstteam for handel og logistik har i dag givet 24 anbefalinger til regeringen. Rådene lyder blandt andet: Styrk vilkår for e-handel og brug Danmark som brand, sæt ind mod ulige konkurrence fra udlandet og fjern administrativt bøvl.

Handels- og logistikerhvervet er under hastig forandring som følge af nye teknologier og forretningsmodeller. Vækstteamet for handel og logistik har med 24 anbefalinger givet konkrete bud på, hvordan regeringen kan hjælpe erhvervet med at udnytte Danmarks eksisterende styrkepositioner og udvikle nye.

”Den teknologiske udvikling og den fortsat stigende handel på nettet har allerede haft en kæmpe effekt på handels- og logistikerhvervet, og vi er blandt vækstteamets medlemmer ikke i tvivl om at vi langt fra har set enden på de forandringer e-handel og globalisering vil medføre. Derfor har det været vigtigt for vækstteamet at samles om en fælles vision; At Danmark skal fostre og styrke handels- og logistikvirksomheder, der kan vinde i den internationale konkurrence i både Danmark og udlandet”, siger Formanden for vækstteamet Michael Løve.

Vækstteamet peger på 3 fokusområder, hvor medlemmerne ser et potentiale for, at politisk handling kan have store positive effekter for handels- og logistikerhvervet.


”Jeg er glad for at modtage helt konkrete idéer fra dem, der driver virksomhederne til daglig og har fingeren på pulsen i forhold til, hvordan vi styrker det danske handel- og logistikerhverv. Jeg glæder mig til at se nærmere på anbefalingerne og på, hvad regeringen kan gøre for at understøtte fortsat vækst hos de danske handels- og logistikvirksomheder”, udtrykker Erhvervsminister Rasmus Jarlov

”Handels- og logistikerhvervet arbejder i et marked i forandring, hvor nye forretningsmodeller opstår. Det er derfor vigtigt, at vi har fået erhvervenes indspark til, hvordan vi som politikere kan skabe de bedste rammer for, at erhvervene kan løse deres fremtidige udfordringer”, siger Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen.

Handels- og logistikerhvervet står for ca. 15 procent af den samlede beskæftigelse, 21 procent af den samlede værditilvækst og 25 procent af eksporten i Danmark.

Det har derfor afgørende betydning for dansk vækst og velstand, at handels- og logistikvirksomhederne er rustede til at klare sig i en globaliseret, digital verden, hvor kunderne frit kan vælge, om de e-handler med en dansk eller en udenlandsk virksomhed, og hvor hurtig og nem levering spiller en stadig større rolle for kunderne og flowet af varer.


Relaterede konferencer

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Boligudvikling i København frem til 2030

Den nye Planlov KURSUS