32 milliarder kr i private investeringer, 36.500 nye arbejdspladser og 32.000 nye borgere. Nye tal peger på, at den 28 km lange Hovedstadens Letbane bliver en endnu bedre investering end først antaget, når den er anlagt i de Københavnske omegnskommuner.

Når første spadestik til Hovedstadens Letbane tages i 2018 har byggeriet været i gang længe. Ikke bare har kommunerne været i gang med at forberede anlægsarbejdet, også en række store og små virksomheder har allerede investeret massivt i 28 km langt udviklingsområde mellem Lyngby og Ishøj.

En helt ny analyse fra konsulenthuset Incentive beregner, at der er foretaget eller planlagt inve-steringer for 32 milliarder kr. Det er en stigning på næste 60 procent i forhold til tilsvarende beregninger for et år siden, hvor forventningerne lød på 20 milliarder kr. Med anlægget af Hovedstadens Letbane lige på trapperne står flere og flere investorer klar til at udvikle de storkøbenhavnske omegnskommuner - investeringer, som giver plads til 31.700 nye borgere og 36.500 nye arbejdspladser. Det gør Hovedstadens Letbanen til Storkøbenhavns helt store vækstmotor de næste år og vil bidrage til at løfte og udvikle omegnskommunerne med vækst og beskæftigelse.

Trine Græse, formand for det by- og erhvervsstrategiske samarbejde LOOP CITY og borgmester i Gladsaxe, glæder sig over udviklingen: "Det er utroligt glædeligt at se, at der er så stor opbakning til Hovedstadens Letbane og ikke mindst, at rigtig mange virksomheder ønsker at investere i de københavnske omegnskommuner på grund af letbanen. Letbanen er ikke alene en nem, hurtig og miljørigtig kollektiv trafik-løsning, som binder hovedstaden sammen på tværs til gavn for vores borgere. Letbanen skaber også et nyt udviklingsbælte rundt om hovedstaden med tusinder af nye arbejdspladser. Og det er ikke kun til gavn for hovedstaden, men for hele Danmark"

Byggeriet af Hovedstadens Letbane begynder i 2018. I øjeblikket forhandler selskabet Hovedstadens Letbane de endelige kontrakter med entreprenørerne på plads. Letbanen er budgetteret til at koste 5,1 milliarder kr. at anlægge. Investeringen vil forventeligt få følgeskab af investeringer i ejendomme på flere gange anlægsprisen.

Michael Knørr Skov, Vice President i Cowi, forklarer: "Nærhed til stationer betyder rigtigt meget for værdien af grunde og investeringer i områderne omkring Hovedstadens Letbane. Letbanen skaber værdistigninger og understøtter bydannelse, som så igen gør grunde mere attraktive at investere i. Hovedstadens Letbane er et godt ek-sempel på en kollektiv trafikinvestering, som både er med til at løse problemet med stigende trængsel og samtidig sikrer en positiv udvikling for et stort og vigtigt område med 360.000 borgere, store uddannelsesinstitutioner og dygtige virksomheder, der skaber mange arbejds-pladser".

200.000 nye borgere forventes at flytte til Storkøbenhavn frem mod 2030. Det skaber behov for massive investeringer i boliger, arbejdspladser og infrastruktur. Udover den store interesse i at bygge boliger til de nye borgere langs den kommende letbane, er der også stor interesse fra virksomhedernes side til at placere sig nær letbanen. Særligt fremhæver mange virksomheder det store potentiale for rekruttering af fremtidens medarbejdere, som netop effektiv infrastruktur giver.

Fagchef for Transport & Infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk, glæder sig på dansk erhvervslivs vegne: "Erhvervslivet er afhængig af god mobilitet og tiltrækkes derfor til steder, der kan tilbyde den. Det er derfor letbanens store kapacitet og rettidighed bliver vel modtaget hos virksomhederne. Det er simpelthen et tilbud, der er for godt til at sige nej til".

Hovedstadens Letbane forventes at få mellem 13 og 14 millioner passagerer årligt i den første fase. Til sammenligning har Kystbanen cirka 10 millioner passagerer årligt. Letbanen skaber forbindelsen mellem fem S-togslinjer rundt om København, hvilket betyder, at kollektiv transport på tværs af Hovedstaden bliver langt lettere. A strategic collaboration between 10 Municipalities, The Capital Region of Denmark and The Danish State Gladsaxe 18. oktober 2017

Incentive rapporten er bestilt og betalt af det by- og erhvervsstrategiske samarbejde LOOP CITY, som består af de ti kommuner langs Ring 3, Region Hovedstaden og Staten.


Relaterede konferencer

Boligudvikling i København frem til 2030

Fremtidens betonbyggeri

Stormflodssikring af by- og landområder

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Boligudvikling i Jylland

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning