Projekterne udspringer af en dialog mellem beredskabsmyndighederne og Banedanmark om henstilling af godsvogne med farligt gods på Fredericia Rangerbanegård.
Vogne med farligt gods udgør 5 % af den samlede godsmængde. Banedanmark oplyser, at alt farligt gods til henstilling fremover udelukkende køres til et område i den nordlige del af rangerbanegården (sporgruppe 200), som indrettes med en række sikkerhedsforanstaltninger, der har til formål at forebygge uheld og begrænse konsekvenser af et uheld.
Baggrund
Banedanmark driver Fredericia Rangerbanegård, hvor der henstilles togvogne med farligt gods, herunder kemikalier som betegnes som både brandfarlige/brandnærende stoffer, miljøfarlige stoffer og giftige stoffer.
Togvognene står midlertidigt på arealet og afventer videre transport. Det vil sige, at indholdet i godsvognene ikke bliver omlastet eller på anden vis håndteret, mens det befinder sig på Rangerbanegården.
Banedanmark har brugt Fredericia Rangerbanegård til midlertidig henstilling af godsvogne siden 1935. Efter en ændring af Risikobekendtgørelsen i 2006, begyndte man at regulere transportvirksomheder med henstilling af farligt gods.
Den nye miljø-godkendelse kan læses på:
https://mst.dk/media/190927/miljoegodkendelse_fredericiarangerbanegaard_6marts2020_medbilag.pdf