Projektet Røde Port på det 34.460 kvm Ny Østergade-areal langs jernbanen i Roskildes centrum er strandet i statslige kontorer, men lokalpolitikerne er opsatte på at få projektet sat igang igen.

Roskilde Kommune har stadig ikke kunnet overtage det gamle godsbaneterræn og de øvrige arealer ved Ny Østergade og Køgevej, der skal indgå i projektet Røde Port.

Projektet omfatter 38.500 kvm boliger, 17.600 kvm kontorerhverv, 10.400 kvm stormagasin, 12.600 kvm hotel, 4.000 kvm butikker, restauranter og caféer og 8.400 kvm store butikker. Halvdelen af grundarealet bebygges, og resten bliver opholdsarealer. Bebyggelsesprocenten bliver 266, og der bygges i 2-12 etager.

NB! RØDOVRE investerer 11 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 23. august 2018.

Grunden, hvor projektet skal opføres, ejes grunden af BaneDanmark, og selv om der tidligere er givet et principielt ja til salget, er sagen ifølge SN.dk strandet i statslige kontorer. Men Byrådet i Roskilde satser på, at især erhvervsminister Brian Mikkelsen, som nu også er opstillet i Roskilde-kredsen, kan få sat gang i processen.

- Vi har et særdeles godt samarbejde med ham, og han er absolut vores stærkeste kort i øjeblikket, siger borgmester Joy Mogensen til SN.dk.

Det vindende forslag for bebyggelsen er udarbejdet af Effekt, Karres+Brands, Alectia, WTM, Arup, K. E. Andersen og EDC Erhverv. Bag Røde Port-projektet står arkitekt Claus B. Hansen, som har option på at købe grunden.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Boligudvikling i Jylland

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter