På baggrund af studiet fra Aalborg Universitet, mener Per Homann Jespersen, der er lektor og trafikforsker ved Roskilde Universitet, at vækstraterne for Hærvejsmotorvejen, havnetunnellen, broen over Roskilde Fjord og den 3. fase af Frederikssundsmotorvejen bør nedjusteres.
- Der er behov for, at Vejdirektoratet genberegner de projekter, der er i proces, men endnu ikke er påbegyndt, for at se, om deres konklusioner holder, siger han til Ingeniøren.
Transportministeriet og Copenhagen Economics offentliggjorde i november 2014 et debatoplæg, der viser, at de økonomiske gevinster ved store transportprojekter er større end hidtil beregnet. De bredere økonomiske effekter giver op til 20 procent oven i den traditionelle beregning af samfundsgevinst.
NB! Infrastrukturudvikling i Aarhus. Seminaret afholdes d. 2. juni 2015.
Trafikordfører hos Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, der er blandt de varmeste fortalere for den jyske parallelmotorvej Hærvejsmotorvejen, fastholder sin opbakning til projektet trods studiet fra Aalborg Universitet.
- Det ændrer ikke på vores standpunkt, for under alle omstændigheder er der tale om et langsigtet projekt. Det vil være katastrofalt, hvis vejnettet bliver en flaskehals for vækst og jobskabelse, siger han til Ingeniøren.
Niras har tidligere vurderet, at en Hærvejsmotorvej kan aflaste motorvej E45 med 10-15.000 køretøjer per døgn – svarende til omkring 20 procent af den samlede trafik på E45 ved Vejlefjordbroen. Region Midtjylland fastholder dog, at en udvidelse af E45 prioriteres højest.