Metroselskabet har afsat 45 millioner til en rådgiver, som fra 2020-2027 skal strukturere, udarbejde tidsplaner og udbudsmateriale for byggeriet af en ny metrolinie fra Nordhavnen over Lynetteholmen og til Refshaleøen. 

Anlæggget af den nye ø ved indsejlingen til Københavns Havn mellem Nordhavn og Refshaleøen er blevet sat i gang, da der skal findes depot for byggejord, nu da Nordhavnen er fyldt op.

Fra starten af skal en ny metrolinie tænkes ind i Lynetteholm-projektet, og det skal ske snart, for at bevare de kompetencer der er opbygget over de sidste 23 års metrobyggeri: I 1996 skrev overborgmester Kramer under på den 1. metrokontrakt og i 1997 gik byggeriet i gang - og i 2024 åbner den sidste metrolinie til Sydhavnen i det sydvestlige København.

De 2 næste udvidelser af metroen

Nordhavnsmetroen åbner i maj 2020 og bliver en nordlig afgrening fra Cityringen fra Østerport station til den nye bydel i Nordhavnen.

I første omgang kommer afgreningen til at have 2 stationer på en strækning af 3 km: Nordhavn station og Orientkaj station  - hvor Docken ligger, Comwell bygger hotel og Østre Landsret er under opførelse.  

Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af Nordhavnsmetroen, mod den sydlige del af København. Fra Nordhavnsmetroen kommer metrolinjen til at løbe langs Cityringen til Københavns Hovedbanegård, hvorfra der kommer en afgrening med 5 stationer i Sydhavnen, som åbner i 2024.

Lynetteholmen

På Lynetteholmen, som bliver en ny ø med 2 millioner kvm byggeri mellem Refshaleøen og Nordhavnen, skal metroen føres over. Det er denne linie som Metroselskabets nye rådgiver skal planlægge forløbet for.

Og sikre at integrationen med de nye bydele forløber, så konflikter mellem - eksisterende og nye - beboere og de enorme bygge- og anlægsopgaver bliver færrest mulige: Der går 10-15 år før de første beboere flytter ind på Lynetteholmen, men allerede om 3-4 år går boligbyggerier i gang på Refshaleøen, så de, som forventet af Boligministeriet, kan stå klar i 2025-2026.

Og disse beboere og virksomheder vil se byggekraner de næste 15-20 år, for der mangler ifølge Boligministeriet 117.000 boliger i hovedstadsområdet frem mod 2035, hvoraf de 60.000 skal være boliger i København - og her er der praktisk talt kun plads i Nordhavnen, på Refshaleøen og på Lynetteholmen. I runde tal er det boligprojekter for 200 milliardre i disse 3 områder - med fantastisk havne- og havudsigt.

Hele planen de næste 20 år

Københavns og Frederiksbergs planer er:

 M4 - forlængelse af Nordhavnsmetroen til Lynetteholmen.
 M4 - afgreninger fra ydre Nordhavn og Lynetteholmen.
 M6 - København H – Islands Brygge – Amagerbro – Prags Boulevard - Refshaleøen- Kløverparken – Lynettenholmen
 Ny linje fra Levantkaj til Lynetteholmen – Refshaleøen - Kløverparken.
 Ny linje fra Østerport/Nordhavn – Lynetteholmen – Refshaleøen - Kløverparken. 

Alle linjeføringerne kan udføres som kombineret højbane og tunnel eller boret tunnel.

Hele metroudbygningen ledes af en styregruppe med deltagere på kontorchefniveau fra Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune (formand), Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Frederiksberg Kommune, Vejdirektoratet, By & Havn og Metroselskabet.  
__

De rådgivere der vil deltage i Lynetteholm-udbuddet skal henvende sig senest den 7. februar.


Relaterede konferencer

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Ungdomsboliger på et modent marked

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri