I starten af 2023 vil Langeliniekajen være klar med landstrømsanlæg efter en omfattende renovering. Den nuværende Langeliniekaj blev etableret i 1935. Levetiden har sat sine spor og Udviklingsselskabet By & Havn vil nu renovere og ombygge kajen.

Sideløbende har By & Havn, havneselskabet CMP og Københavns Kommune etableret et kommissorium, der arbejder på at få etableret landstrøm til krydstogtskibe på Oceankaj i Nordhavnen og Langeliniekaj. De samlede landstrømsinvesteringer, vurderer Byens Ejendom, vil løbe op i 150 millioner. Hertil kommer renoveringen af Langelineikajen.

Det er i konsortiet aftalt, at renovering og landstrøm på Langelinie skal være klar til krydstogtsæsonen 2023.

Derudover bliver der fra 2021 stillet nye krav til krydstogthavne for modtagelse af spildevand fra krydstogtskibe. By & Havn og CMP er derfor i samarbejde med HOFOR ved at undersøge mulighederne og behovet for et spildevandsanlæg på Langeliniekaj.

By & Havn søger nu en rådgiver der skal bistå i processen - der er afsat 10 millioner til rådgiveren.

Baggrund

EU besluttede i 2014, at større europæiske krydstogthavne fra 31. december 2025 skal tilbyde landstrøm, fordi  skibenes dieselmaskiner skaber massiv forurening, svarende til 2-3.000 biler i døgnet, når de ligger ved kaj.

Skibene er dog ikke tvunget til at bruge landstrømmen, som er dyrere at bruge end at lade deres egne dieselmotorer trække el-forsyningen. Salgsprisen for landstrøm er i niveuaet 1,7-2,0 kr per kwh, mens det koster 1,30 kr per kwh ved egenproduktion af el på krydstogtskibene, anslår CMP.

I analysen ALTERNATIVE ENERGIKILDER TIL KRYDSTOGTSKIBE skriver Cowi:

Den internationale krydstogtorganisation CLIA forventer at andelen af skibe blandt deres medlemmer, som kan modtage landstrøm vil være ca. 56 % i 2025 - aktuelt anslås andelen at være 28 %.

Væksten skyldes både nye skibe,og at skibe ombygges til at kunne modtage landstrøm. Udbredelsen af landstrøm til krydstogtskibe har været under udvikling i USA i nogle år, men der er p.t. kun få landstrømsanlæg til krydstogtskibe i drift i Europa.

Analysen er udarbejdet i februar 2019 for Københavns Kommune.

På baggrund af analysen besluttede kommunens Økonomiudvalget den 19. marts 2019: 

”At Økonomiforvaltningen pålægges at udarbejde et forslag til, hvordan der kan etableres landstrømsanlæg på Langelinie.”

Det bliver nu til virkelighed.


Relaterede konferencer

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Hvordan vi får mere liv i bykernerne