Tilbudsomkostningerne for de rådgivende ingeniørvirksomheder nåede i 2017 et nyt rekordniveau. Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) mener, at omkostningerne er for høje. Løsningerne er mere enkle udbud og brug af standardiserede aftaledokumenter mellem kunder og leverandører.

Nye tal fra FRI’s brancheundersøgelser viser, at de rådgivende ingeniørvirksomheder i 2017 brugte over 513 millioner kr. på at afgive tilbud på opgaver. Det er det højeste niveau, siden FRI begyndte at indhente data om medlemsvirksomhedernes tilbudsomkostninger i 2012. Tilbudsomkostningerne er de seneste 2 år øget med 15 procent fra 446 millioner kr. i 2015. til 513 millioner kr. i 2017. Dermed ligger de samlede tilbudsomkostninger på et niveau, der svarer til den samlede indtjening i virksomhederne.

NB! AB-udbud og -tilbud - nye regler fra 1- januar 2019. Kurset afholdes d. 28. februar 2019.

- Tilbudsomkostninger er en nødvendig udgift for rådgiver- og ingeniørvirksomheder, men de er fortsat alt for høje. Det viser flere analyser og senest vores egen brancheundersøgelse for 2017. De høje omkostninger skyldes blandt andet, at ordregivere ikke tænker nok over konsekvenserne, når et udbud skrues sammen. Det kan være ved at stille krav om omfattende beregninger, tegninger og modeller fra alle bydende virksomheder allerede i tilbudsfasen, ved at fastholde mange bydende virksomheder i “forhandlingsloopet” i for lang tid, eller ved ganske enkelt at have skruet nye aftale- og kontraktdokumenter sammen fra gang til gang. Sidstnævnte betyder nemlig, at samtlige bydende skal bruge ressourcer på at vurdere kontraktrisici, i tillæg til de generelle projektrisici. Hver gang. For virksomhederne er de unødvendige omkostninger spild af penge, som kunne bruges mere fornuftigt – også samfundsmæssig set. Og for kunderne ligger der jo typisk også en ekstra egenomkostning, når udbud skal skrues sammen på særlige måder, og tilbuddene skal vurderes, siger administrerende direktør i FRI, Henrik Garver.

Der er flere løsninger, som kan være med til at nedbringe de unødvendige tilbudsomkostninger. Ud over mulighederne i den forholdsvise nye udbudslov fra 2016, så udgør det nye aftalegrundlag for rådgiverydelser i tilknytning til byggeri, infrastruktur og teknisk rådgivning, ABR18, også en vigtig milepæl. Med ABR 18 bliver det tydeliggjort, at aftaleparterne skal være præcise på, hvad aftalen indeholder. Opgaver, ydelser og forudsætninger skal beskrives mere tydeligt, så rådgiveren lettere kan sætte en pris for leverancen.

NB! Jylland: AB-udbud og -tilbud - nye regler fra 1- januar 2019. Kurset afholdes d. 5. december 2018.

- Det er helt centralt, at kunden er skarp på, hvad man vil have. Når de rådgivende ingeniørvirksomheder i højere grad ved, hvad de byder på, så har de langt bedre mulighed for at byde kvalificeret ind. De nye aftalesæt for rådgiverydelser, både ABR18 og ABR Forenklet, giver, hvis de anvendes uden fravigelser, et godt og balanceret grundlag for alle parter. Og så kan mine medlemsvirksomheder, og andre rådgivere, fokusere på at løse opgaverne. Vi har derfor også udgivet nye ydelsesbeskrivelser, der supplerer ABR, og som udgør et godt balanceret grundlag. Vores tese er, at det skal gøres enkelt at gøre det rigtigt. Derudover arbejder FRI bl.a. også på at nedbringe de unødvendige tilbudsomkostninger ved at deltage i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kampagne om bedre udbud, afslutter Henrik Garver.


Relaterede konferencer

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Ny udbudslov KURSUS

Fremtidens betonbyggeri

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Stormflodssikring af by- og landområder

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Jylland: Ændring af planloven – strategisk planlægning for bymidter m.v KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter