Fra 2008 har bygningsreglementet stillet krav om, at nye hoteller har et vist antal værelser, der er egnet for personer med funktionsnedsættelse. Men ikke alle hotellerne profilerer sig på det. Dermed går de potentielt glip af en voksende kundegruppe, herunder ældre borgere, der har brug for hotelværelser, som de nemt kan færdes i.

Der er stor forskel på, hvordan hotelbranchens aktører oplever efterspørgslen på hotelværelser for personer med funktionsnedsættelse. En ny undersøgelse fra SBi ved Aalborg Universitet København viser, at nogle aktører oplever en meget lille efterspørgsel, mens andre ser et stigende behov, blandt andet som følge af flere ældre mennesker, der er aktive og rejsende.

- Når nogle hoteller ikke oplever efterspørgsel på tilgængelige hotelværelser, kan det hænge sammen med, at de heller ikke synliggør deres udbud af denne type værelser, for eksempel på deres hjemmeside. Dermed går de måske også glip af nogle gæster, som i stedet vælger de konkurrenter, der informerer om deres tilgængelige hotelværelser, siger forsker Sidse Grangaard fra SBi, der står bag undersøgelsen.

Omkring 1 million mennesker i Danmark er berørt af en funktionsnedsættelse, eksempelvis nedsat syn eller hørelse eller gangbesvær, måske på grund af et medfødt handicap, en midlertidig skade, eller på grund af alderdom. De udgør dermed også en væsentlig kundegruppe, for hvem lettilgængelige adgangsforhold er en afgørende købsparameter, når de skal vælge hotel på deres rejse.

- De hoteller, som bevidst arbejder med at skabe plads til personer med funktionsnedsættelse, og profilerer sig på det, oplever også et marked for denne type værelser, siger Sidse Grangaard.

NB! Hotellets udvikling 2017-2027. Seminaret afholdes d. 2. maj 2017.

Det eksakte udbud af tilgængelige hotelværelser i Danmark kendes ikke, men SBi’s undersøgelse indikerer, at de fleste hoteller bygget eller ombygget efter 2008 tilbyder hotelværelser til personer med funktionsnedsættelser. Det hænger blandt andet sammen med, at bygningsreglementet siden 2008 har stillet krav til antallet af tilgængelige sengepladser.

SBi’s undersøgelse antyder, at der er stor forskel på, om hotellerne arbejder bevidst med tilgængelighed, for eksempel som en del af deres socialt ansvarlige profil, eller om man udelukkende tilbyder tilgængelige hotelværelser, fordi lovgivningen kræver det.

- I dag kan lovgivningen betragtes som en driver for tilgængeligheden. Vores analyse tyder på, at hotellerne er opmærksomme på kravene om tilgængelige hotelværelser. Vi kan dog se, at man ikke altid er særlig bevidst om, at der kan være forskellige brugerbehov. Ikke alle kan forestille sig, at en forretningsrejsende sagtens kan have en funktionsnedsættelse, siger Sidse Grangaard. Hun opfordrer til at arbejde mere strategisk og bevidst med tilgængelighed.

 -Det kan være en fordel for hotellerne at udarbejde en tilgængelighedsstrategi og dokumentation af funktionalitet og brugskvalitet i forhold til brugernes behov. En sådan strategi kunne kobles sammen med markedsføringsstrategien. Det kræver dog, at man først og fremmest udvider sin forståelse for kundernes forskellige behov, siger hun.

SBi-rapporten indeholder et minikatalog med forskellige løsninger på enkeltværelser og dobbeltværelser til kørestolsbrugere som alternativer til de typer værelser, der har indgået i analysen.

Download SBi-rapportten "Tilgængelige hotelværelser",


Relaterede konferencer

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Ny udbudslov KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Stormflodssikring af by- og landområder

Køge: det store byggeboom frem til 2032