Ørestad Fælled Kvarter skal efter planen bebygges med 260.000 kvm, herunder 2.500 boliger. Københavns Kommune er i gang med at undersøge alternative placeringer til den nye bydel. Undersøgelsen har blandt andet fokus på området, der i dag er udlagt til campingplads, men det vil koste By & Havn 515 millioner kr. fra salg af byggerettigheder.

På Borgerrepræsentationens møde den 5. oktober 2017 blev det besluttet, at Økonomiforvaltningen, med inddragelse af Teknik- og Miljøforvaltningen, skulle gennemføre en undersøgelse af alternativer til byggeriet på Ørestad Fælled Kvarter. Undersøgelsen skulle gennemføres med særlig fokus på det 174.000 kvm store campingareal og andre arealer ejet af Københavns Kommune eller By & Havn, som ikke på nuværende tidspunkt indgår med et positivt bidrag i By & Havns langtidsbudget.

Ørestad Fælled Kvarter skal efter planen bebygges med 260.000 kvm, herunder 2.500 boliger, hvoraf op til 625 er almene boliger, samt skole og daginstitutioner. Arealet ved Sundby Station er 187.000 kvm og har ifølge By & Havn en samlet nutidsværdi på 1,9 milliarder kr. Heraf er markedsværdien af byggeretten/grundarealet, også kaldet den vurderede handelsværdi 1,3 milliarder kr., hvilket er den økonomiske værdi, der skal tilvejebringes via byggeret på et alternativt areal.

Den resterende værdi på 600 millioner kr. er By & Havns andel af udviklingsgevinsten over en årrække i det påtænkte partnerselskab med Pension Danmark, som skulle stå for udvikling af området ved Sundby Station.

NB! Nordhavn - de store projekter 2018-2035. Afholdes d. 4. september 2018.

Hovedkonklusionerne for undersøgelsen af campingarealet er, at det ved en byudvikling af arealet er muligt at tilvejebringe et tilsvarende antal etagemeter og boliger som ved Ørestad Fælled Kvarter.

Markedsværdien af campingarealet vurderes ifølge forvaltningen dog at være 785 millioner kr., og dermed er der mindre værdi af byggerettighederne på 515 millioner kr. i forhold til udviklingen af arealet ved Sundby Station, der har en markedsværdi på 1,3 milliarder kr. Den mindre værdi ved byudvikling af campingarealet skyldes en mindre attraktiv beliggenhed end den oprindelige ved Sundby Station. Dertil kommer, at der er øgede udgifter til byggemodning, såsom sikring mod forurening af udendørs opholdsarealer, øgede byggeomkostninger til ekstra pilotering og sikring af bygninger mod forurening i undergrunden.

Byudvikling på campingarealet, i stedet for ved Sundby Station, vurderes derudover af Metroselskabet, at medføre færre passagerindtægter, der samlet set giver et driftstab på 150 millioner kr. i nutidsværdi. Såfremt der ingen bebyggelse kommer, vurderer Metroselskabet, at driftstabet udgør 220 millioner kr. i nutidsværdi. Det vurderes af forvaltningen, at Københavns Kommune ikke er erstatningspligtig.

Økonomiforvaltningen peger nu på, at der udarbejdes en valuarvurdering og jordbundsundersøgelser for 3 arealer: Supplerende areal til campingarealet, Amager Fælled nord og Sydhavnstippen og supplerende arealer.

For både campingarealet og Amager Fælled nord gælder det, at byduvikling af områderne kræver en ændring af Ørestadsloven eller ny anlægslov, samt en justering af Fingerplan 2017. Sydhavnstippen, der er ejet af By & Havn, er delvist fredet og er delvist omfattet af strandbeskyttelse. Byudvikling af området kræver en anlægslov.

By & Havn afventer kommunens afgørelse vedrørende sagen, før man ønsker at kommentere på den.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Ungdomsboliger på et modent marked

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Boligudvikling i Jylland

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS