Webbutikker eller fysiske butikker? I fremtiden er det ikke længere et spørgsmål om enten eller, men et spørgsmål om både og. Det mener direktør i WeMarket, Thomas Haurum. 

For nogle måneder siden havde Berlingske en kronik under overskriften Handel på nettet er helt unødvendig. Kronikken satte fokus på, hvordan nethandelen er til stor skade for lokalsamfundet - for midtbyen, livskvaliteten, den lokale ugeavis, den kompetente rådgivning af kunderne og ikke mindst antallet af arbejdspladser og dermed også et mindre skattegrundlag.

Kronikken spørger også, hvorfor vi i det hele taget handler på nettet, og den giver selv fire svar herpå: Adgang til et større vareudvalg, lavere priser, god produktinfo samt levering lige til døren.

Forfatter til kronikken er detailhandelskonsulent Bruno Christensen, som i sit ensidige forsvar for de fysiske butikker imødegår alle fire svar og mener, at forbrugerne også sagtens kan få opfyldt disse ønsker i de fysiske butikker, som på alle måder giver kunden en større tryghed og langt større shoppingoplevelser. Han mener således, at fremtiden tilhører de fysiske butikker og de spændende strøggader og sidegader.

Ikke et enten eller
Men det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt man skal satse på enten den fysiske butik eller den digitale. Det er mere et spørgsmål om, at butiksformerne skal smelte sammen og forene det bedste fra de to verdener. 

NB! Butikker i et foranderligt marked: Udlejning, overdragelse, fraflytning og tvister. Kurset afholdes d. 27. marts 2019.

Det mener i hvert fald direktør Thomas Haurum fra webbureauet WeMarket, der er online-samarbejdspartner for mere end 350 virksomheder over hele landet. Han siger til Monni.dk.

- Grundlæggende tror jeg på, at dem, der vil få største succes i de kommende år er dem, der forstår at kombinere de fysiske butikker med webbutikker og udnytte de fordele og styrker, som de hver især har og forstå at integrere dem i ens forretningskoncept, siger Thomas Haurum.

- Vi ser for eksempel også lige nu en tendens til at webshops også etablerer fysiske butikker, således at kunderne får mulighed for at se, prøve eller afprøve produkterne og måske se yderligere farvekombinationer virtuelt, inden de så går hjem og køber dem online. Det skaber en større købsoplevelse og tryghed for at man nu også får købt det rigtige, fortæller Thomas Haurum videre.

Han slutter med en opfordring til de butikker, som fortsat negligerer online trends i samfundet og det virtuelle univers som Facebook og Instagram.

- Det er simpelthen ikke nok at gøre det samme i dag som i går, og det haster voldsomt med at komme med på vognen. Forbrugerne er nemlig kræsne, men også troløse, så får de ikke det, de forventer, så er de lynhurtigt på vej over til konkurrenten, pointerer han.


Relaterede konferencer

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Ny udbudslov KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligudvikling i Jylland

Stormflodssikring af by- og landområder

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS