Fabrikken bygges i Rødbyhavn øst for den eksisterende færgehavn. Det samlede fabriksareal bliver på 1,5 millioner kvm – eller 200 fodboldbaner – og bliver dermed en af de største fabrikker, der nogensinde er bygget i Danmark.
Tunnelfabrikken og de mange tunnelelementer bygges af entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), som allerede har kontrakt med Femern A/S om opgaven. FLC består af VINCI Construction Grands Projets (Frankrig), Per Aarsleff A/S (Danmark), Wayss & Freytag (Tyskland), Max Bögl Stiftung & Co. (Tyskland), Soletanche Bachy In-ternational (Frankrig), CFE (Belgien), BAM Infra (Holland) og BAM International (Hol-land). Danske COWI er hovedrådgiver for entreprenørerne, og belgisk Dredging Interna-tional NV er en nomineret underleverandør.
Rambøll har sammen med Arup og hollandske TEC vundet kontrakten på udbuddet som bygherrerådgiver på Femern-forbindelsen. Konsortiet har siden april 2009 samarbejdet om designet på sænketunnellen. Byggeriet af den faste forbindelse forventes igangsat i 2020.