DSB Ejendomme har indgået aftale med MT Højgaard om et projekt, der omfatter en overdækning af banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro i Aarhus med et parkeringsdæk og en ny bydel på 110.000 kvm. C. F. Møller har tegnet forslaget.

DSB Ejendomme har indgået aftale med MT Højgaard om et projekt, der omfatter en overdækning af banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro i Aarhus med et parkeringsdæk over baneterrænet og Værkmestergade båret af søjler, der er indpasset i forhold til baneforløb, perroner og Værkmestergade. Det fremgår af et brev, som underdirektør i DSB Ejendomme, Jes Transbøl, den 2. marts 2018 sendte til Aarhus Kommune.

Tidligere i dag blev brevet lækket af TV2 Østjylland, og DSB Ejendomme her derfor valgt at offentliggøre det.

C. F. Møller har tegnet forslaget til den nye bydel med karrébebyggelser i 6 etager og 3-4 steder med højere punktvis bebyggelse.

- Netop nu er der en historisk mulighed for at realisere visionen om at binde centrum af Aarhus endnu bedre sammen og igangsætte en unik bydel, som vil fuldende den byudvikling, Aarhus undergår, siger Michael Kruse, partner og arkitekt i C.F. Møller Architects, om projektet.

- Med Banekvarteret ønsker vi at skabe en visionær byfornyelse, som realiserer en bæredygtig, grøn, levende og bilfri bydel med et levende butiksmiljø og et mangfoldigt boligmiljø. Her vil vi skabe attraktive og unikke byrum med internationalt format, siger han videre.

Efter planen skal et eller flere internationalt anerkendte arkitektvirksomheder desuden tilnkyttes projektet, fremgår det af brevet fra Jes Transbøl.

Ifølge brevet har DSB Ejendomme og MT Højgaard udarbejdet foreløbige beregninger, der viser, at projektet kan realiseres. Parterne har drøftet muligheden for tidligt at kunne en eller flere investorer og planlægger i den forbindelse at etablere et fælles projekt eller et arealudviklingsselskab, som DSB Ejendomme vil gå ind i. Aarhus Kommune ejer 20 procent af byggeretterne i området, og DSB Ejendomme og MT Højgaard ser også gerne, at kommunen træder ind i selskabet.

NB! Aarhus: De store projekter. Konferencen afholdes d. 28. november 2018.

En overdækning af banegraven har været drøftet helt tilbage til før udvidelsen af banegraven til dens nuværende form i 1924, men netop nu er der ifølge Jes Transbøl mulighed for at realisere projektet som følge af Banedanmarks igangværende elektrificeringsprogram, der også omfatter banenettet ved Aarhus H.

- Ved at realisere en overdækning af banegraven i sammenhæng med elektrificeringsarbejdet opstår der en enestående mulighed for udngå væsentlige meromkostninger og for første gang i historien om banegraven at stå med et projekt, som er både visionært for byen og økonomisk realiserbart, skriver Jes Transbøl.

- Det vil næppe være rentabelt at realisere overdækningen på et senere tidspunkt, påpeger han i brevet.

De forberende arbejder for elektificeringen planlægges gennemført i 2021.


Relaterede konferencer

Ny udbudslov KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Boligudvikling i København frem til 2030

Boligudvikling i Jylland

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND