Den endelige lov om bygningen af Nordhavns-tunnelen ligger nu til afpudsning før den fremsættes  til efteråret i Folketinget. I lovforslaget er det nu lagt fast at de 820 lystbåde i Svanemøllehavnen bliver liggende, mens 600 flytter ud til Docken i Nordhavnen i den løsning der hedder Færgehavn Nord.

Før byggeriet af selve Nordhavnstunnelen kan komme igang skal lystbådehavnen anlægges, for tunnelbyggeriet vil blokere indsejlingen til Svanemøllehavnen.

Der er blevet undersøgt 6 mulige løsninger for en erstatningshavn på 4 forskellige placeringer, men Docken-løsningen er blevet valgt som den bedste. 

Anlæggelsen af den nye lystbådehavn kommer til at koste 350 millioner kr, mens selve Nordhavnstunnelen koster 3,6 milliarder.

Inklusiv rådgiverforhandlinger, beregninger, udbudsperiode, kontraktforhandlinger og byggeri vil det tage 4 år før lystbådehavnen er på plads. 

Så realistisk vil lystbådene stævne ud fra Docken-lystbådehavnen i foråret 2024.    

Den er høringsfrist frem til den 2. september, men der er her mest tale om eventuelt formelle rettelser, før loven kan fremsættes i Folketinget til oktober-november.

 


Relaterede konferencer

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Logistik og industri - fart på nye muligheder

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Den nye Planlov KURSUS

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS