Vinderne af de i alt 8 kontrakter på Hovedstadens Letbane er udpeget, og den samlede økonomi for letbanen holder sig inden for det budget, som fremgår af anlægsloven på 6,2 milliarder kr.

Fra Lyngby i nord til Ishøj i syd skal den 28 kilometer lange letbane binde således 5 S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs, og skaber et sammenhængende højklasset kollektivt trafiksystem, og store erhvervsområder langs letbanen forventes at nyde godt af investeringer for op imod 32 milliarder kr., viser en analyse udarbejdet af Incentive.

Hovedstadens Letbane har nu afsluttet udbudsprocessen, og revisionsfirmaet EY har gennemført et endeligt kvalitetstjek af projektets risici og reserver. Vinderne af de i alt 8 kontrakter på Hovedstadens Letbane er udpeget, og indstillingen skal nu behandles af ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane.

NB! Roskilde: investeringer i byudvikling for 25 milliarder kr. Konferencen afholdes d. 21. februar 2018.

- Vi afventer nu ejernes beslutning, men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3. Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige; ”Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?”. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner, siger Birgitte Brinch Madsen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

Hovedstadens Letbane ventes at være med til at skabe op mod 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye indbyggere langs Ring 3 frem mod 2032. Hovedstadens Letbane vil forbinde en lang række S-togslinjer og skabe bedre forbindelsesmuligheder til øvrig kollektiv transport. 13-14 millioner passagerer forventes årligt at rejse med Hovedstadens Letbane. Til sammenligning havde Kystbanen godt 9 millioner passagerer i 2016.

Ikke behov for flere tilskud
Udbudsprocessen er nu afsluttet, og resultatet holder sig inden for det afsatte budget. Projektet er fordyret på enkelte af anlægskontrakterne, men dette modsvares af besparelser på finansieringsomkostningerne. Der vil fortsat være en reserve på 30 procent af basisoverslaget – altså et pænt stykke over de 10-20 procent, som EY anbefaler i deres gennemgang af risikoregister og reserver.

- Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at være med, og vi ser frem til den videre proces, fastslår Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Hovedstadens Letbane.

Mange danske selskaber blandt vinderne
Det bliver 3 danske selskaber, som kommer til at stå for selve anlægsarbejdet. Den 28 kilometer lange strækning er inddelt i 5 anlægskontrakter (ombygning af veje, broer med videre), en kontrakt på leverance af tog og jernbaneinfrastruktur, mens der er en kontrakt på opførelsen af kontrol- og vedligeholdelsescentret samt en drifts- og vedligeholdelseskontrakt på Hovedstadens Letbane.

Anlægsarbejde i Ishøj Kommune
M.J. Eriksson

Anlægsarbejde i Vallensbæk, Brøndby og Glostrup Kommuner
Per Aarsleff

Anlægsarbejde i Rødovre og Herlev Kommuner
CG Jensen

Anlægsarbejde i Gladsaxe Kommune
CG Jensen

Anlægsarbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune
Per Aarsleff

Kontrol- og vedligeholdelsescenter
CG Jensen

Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur)
Konsortium med Siemens A.G, Siemens og Aarsleff Rail

Drift og vedligeholdelse i 15 år
Metro Service


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Stormflodssikring af by- og landområder

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning