Med et bygningsareal på 800.000 kvm på 5 millioner kvm grundarealer er det Danmarks største facility management-opgave som Aarsleff og ThyssenKrupp Elevator har vundet hos DSB. Bygningsarealet omfatter stationer på 415.000 kvm, værksteder på 310.000 kvm, bolig, kontor og andet på 75. 000 kvm. Dertil kommer 70 7/11 butikker og en samlet mængde af tekniske anlæg på 22 000 stk.

Det bliver Aarsleff Rail og ThyssenKrupp Elevator, som de næste 5 år skal være leverandører på Hard FM-ydelser i DSB’s omfattende ejendomsportefølje. Kontrakternes anslåede værdi er knap 1,2 milliard kr. for hele aftaleperioden inklusive mulige forlængelser.

Økonomidirektør i DSB, Thomas Thellersen Børner, ser frem til det kommende samarbejde.

- Med Aarsleff Rail og ThyssenKrupp Elevator på holdet er DSB godt rustet til de kommende års facility management-opgaver. Vi har en omfattende ejendomsportefølje med komplekse krav til sikkerhed, og samtidig skal vi sikre vores togkunder en god og tryg oplevelse på stationerne. I DSB er vi overbevist om, at det høje faglige og tekniske niveau hos Aarsleff Rail og ThyssenKrupp Elevator vil sikre et godt produkt til DSB og dermed danskerne, udtaler han.

Rammeaftalen med Aarsleff Rail indeholder teknisk vedligehold af bygninger og anlæg herunder drift og vedligehold af bygningstekniske anlæg, stationsteknik, overvågning og servicecenter samt bygningsservice i hele Danmark. Aftalen indeholder desuden udførelse af projekter og ekstraarbejder herunder også materialer og reservedele.

Kontrakten med Aarsleff Rail blev i november 2019 udbudt via EU-udbud, og løber i 5 år med mulighed for at forlænge i op til 3 år. Kontrakten har en værdi på 1,1 milliard kr.

- Vi har de seneste år, sammen med vores søsterselskab Wicotec Kirkebjerg A/S, skærpet vores kompetencer på drifts- og vedligeholdelsesområdet. Gennem fokus på et højt fagligt niveau og en skarp styring har vi udviklet os til en solid partner på området. Jeg ser meget frem til et godt samarbejde med DSB om vedligeholdelse og service på de mere end 400 lokationer over hele lande, siger administrerende direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.

ThyssenKrupp Elevator bliver leverandør på en ny kontrakt vedrørende teknisk vedligehold af 165 elevatorer, 44 rulletrapper og 150 handicaplifte fordelt på lokationer i hele landet. Kontrakten blev i udbudt i januar 2020 via EU-udbud og har en værdi på 56 millioner kr. for hele aftaleperioden inklusive mulige forlængelser.

Rammeaftalen indeholder 4 serviceområder som består af:

1) Teknisk vedligehold:

Serviceområdet teknisk vedligehold indeholder planlagte og ikke planlagte vedligeholdelsesaktiviteter på DSB’s bygninger, bygningstekniske og stationstekniske anlæg i hele landet. Serviceområdet indeholder ligeledes identifikation af behov for opretning og udskiftning af anlæg. De forskellige anlægstyper inkluderer døre og porte, VVS tekniske enheder, ventilations- og køleanlæg, overvågningsudstyr, el-anlæg og brandsikringsanlæg, stationsteknik samt øvrige bygningstekniske anlæg.

2) Projekter:

Dette serviceområde består af løbende projekter, herunder reparationer og renoveringer samt nyetablering af anlæg og bygningelementer. Leverandøren skal bistå DSB med at identificere behov for projekter, udarbejde projektbeskrivelser og kalkulationer, sikre at disse opgaver igangsættes og gennemføres samt at status på den enkelte opgave løbende fremgår og opdateres i DSB’s ticketsystem.

Parallelt hermed skal leverandøren foretage en samlet projektporteføljerapportering indeholdende statusrapportering pr. projekt samt overordnet økonomi- og dispositionsregnskab for den samlede projektportefølje. Endelig skal leverandøren sikre en korrekt håndværksmæssig gennemførelse af de enkelte projekter.

3) Overvågnings- og servicecenter:

Overvågnings- og Servicecenteret indgår som en del af DSB’s FM driftsorganisation og er opbygget med et centralt ”servicecenter”, der modtager og behandler samtlige bestillinger samt alarmer og myndighedsbesøg. Fejlindmeldinger og henvendelser sker via telefon og mail, 24 timer i døgnet 365 dage årligt, og leverandøren skal opretholde et døgnberedskab, der via telefon og mail mm. modtager og indmelder henvendelser og fejl samt varetager den daglige opgaveledelse- og styring, uanset om opgaverne udføres af leverandøren selv, øvrige FM-leverandører eller af DSB selv. Servicecenter enheden skal registrere og visitere alle opgaver i DSB’s ticketsystem.

Overvågnings- og Servicecenteret er derudover en overvågningsenhed, hvis opgaver blandt andet består i reaktiv videoovervågning af stationer, p-pladser, kontorbygninger, værksteder, tog mm, sikring af videomateriale til politi eller DSB, overvågning af CTS alarmer, ABA systemer, adgangskontrol samt igangsætning og dokumentation af den praktiske opgaveudførelse på tværs af serviceområder og udførende leverandører.

4) Bygningsservice:

Serviceområdet består af en række løbende og tilbagevendende ydelser og tilkøb, som har karakter af viceværts-, portner- og runderingsopgaver. Bygningsrundering består dels af behovsafstemning og udarbejdelse af runderingsplaner samt gennemførelse heraf. Under serviceområdet ”Bygningsservice” forefindes yderligere en række planlagte og ikke planlagte opgaver, herunder vedligehold af udendørsmøbler, nøgleadministration, afholdelse af ind- og udflytningssyn med DSB’s lejere, fremvisning til potentielle lejere, aflæsning af el-, vand- og varmemålere, portnerfunktion, rensning af tagrender, opmåling af lokaler/lokaliteter.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Boligudvikling i København frem til 2030

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Ungdomsboliger på et modent marked

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Logistik og industri - fart på nye muligheder

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND