De sidste par år har de 7 kommuner i Trekantområdet presset på for at få en Hærvejsmotorvej hele vejen fra Sønderjylland. Nu er motorvejen skrevet ind i det nye regeringsgrundlag, og i Trekantområdet er der glæde over, at man har lyttet til argumenterne.

For et par måneder siden sendte de 7 kommuner i Trekantområdet et fælles brev til regeringen med en opfordring til dels at prioritere forundersøgelsen af hele Hærvejsmotorvejen fra Sønderjylland til Nordjylland og dels at lade første etape gå hele vejen fra Haderslev til Give - ikke bare fra Lunderskov til Give.

Derfor er kommunerne særligt glade for 2 linjer i det netop offentliggjorte regeringsgrundlag. Her fremgår det nemlig, at:

NB! Kolding investerer 11 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 28. marts 2017.

”Regeringen vil i 2017 tage initiativ til at få undersøgt en ny midtjysk motorvej. Der gennemføres en forundersøgelse på strækningen fra Hobro over Viborg til Give og en VVM-undersøgelse på strækningen Give-Billund-Haderslev.”

- Det er et konkret skridt til at komme i gang, og det er vi naturligvis rigtig glade for. Behovet er der allerede, og med de kommende udvidelser af E45, som jo heldigvis også er med i regeringsgrundlaget, forventer vi at trafikken på E45 - ikke mindst på de allerede meget belastede strækninger på Vejlefjordbroen og rundt om Kolding - stiger endnu mere. En motorvej på strækningen Haderslev-Lunderskov-Billund-Give vil give en tiltrængt god betjening af Billund Lufthavn, vil aflaste Vejlefjordbroen og motorvejen rundt om Kolding, siger Jørn Pedersen, borgmester i Kolding og formand for Trekantområdet Danmark.

NB! Sønderborg investerer 13 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 29. marts 2017.

Jørn Pedersen opfordrer, regeringen til i 1. etape også at tænke en tværstrækning ind, så Hærvejsmotorvejen bliver forbundet med E20 mod Fyn/Sjælland. Det er en afgørende betingelse for en reel aflastning af Vejlefjordbroen.

- Løsningen vil den binde allerede eksisterende motorvej sammen på en intelligent måde og afgørende styrke mobiliteten af varer, serviceydelser og medarbejdere i Jyllands vækstkorridor, siger han.

NB! Infrastrukturplaner i København til 130 milliarder. Konferencen afholdes d. 26. april 2017.

Afhængig af hvilken linjeføring, der vælges vil en ny Hærvejsmotorvej ifølge FDM koste mellem 15 og 22 milliarder kr. En rapport fra Copenhagen Economics viser dog, at motorvejen vil have så gavnlige effekter, at den vil give en samfundsmæssig gevinst på 36,6 milliarder kr.

Tanken bag motorvejen er, at den skal aflaste rute 13 og motorvej E45, der de seneste 20 år har oplevet en fordobling i trafikken. I dag kører der i gennemsnit mellem 40.000 og 80.000 køretøjer på E45 i døgnet, hvilket gør motorvejen til Danmarks næstmest trafikerede, og fremskrivninger viser, at eksempelvis trafikken over Vejlefjordbroen i 2030 i gennemsnit vil være på 96.000 køretøjer i døgnet.


Relaterede konferencer

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Stormflodssikring af by- og landområder

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter