Den nye Femern-forbindelse stiller krav til opdateringer af jernbanestrækningen. Derfor skal MT Højgaard i de kommende år anlægge en ny jernbanebro over Guldborgsund for Banedanmark. Totalentreprisen har en værdi af 509 millioner kr.

Jernbanebroen over Guldborgsund i Nykøbing Falster får en ny nabo. Fra 2023 til 2026 skal MT Højgaard med Cowi som rådgiver anlægge endnu en jernbanebro ved siden af den eksisterende bro for Banedanmark.

- Ringsted-Femern Banen er et historisk stort anlægsprojekt i Banedanmark, og strækningen er med til at gøre den kollektive trafik endnu mere attraktiv. Derfor er vi i Banedanmark rigtig glade for, at vi nu har indgået kontrakt med MT Højgaard Danmark om den kommende jernbanebro over Guldborgsund, så vi er et skridt nærmere på at kunne åbne porten til Europa og på at give pendlere og passagerer en moderne jernbane med hurtigere og klimavenlige tog, siger Lars Blædel Riemann, der er områdechef i Banedanmark.

Den nye bro bliver 300 meter lang, og kommer til at bestå af 13 betonsektioner, der igen placeres på 170 centimeter tykke borede bropiller. I midten monterer virksomheden en broklap af stål.

Byudvikling på havne - nye projekter og indfaldsvinkler. Konferencen afholdes den 24. maj 2023.

Som del af broarbejderne skal MT Højgaard Danmark også udvide banedæmningen, uddybe Guldborgsund, kystsikre broen og udføre 3.300 meter sporarbejder. I projektets levetid etablerer virksomheden en arbejdshavn samt et produktions-site til betonelementer ved siden af broen.

- Ny Kong Frederik IX's bro er et vigtigt projekt for anlægsambitionerne i MT Højgaard Danmark. Forholdet til bygherren Banedanmark og udførelsen af et så strategisk infrastrukturprojekt betyder meget for os. Vi skal både bruge vores faglige kompetencer og ressourcer indenfor vandbygning, anlægsbeton, fundering, stålbroer og jordarbejde. Opgaven er en strategisk milepæl for os, for vi vil gerne vise vores flag på en bredere del af det danske anlægsmarked, udtaler sektionsdirektør for anlæg hos MT Højgaard, Niels Holm Mikkelsen.

Det er Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, som finansierer opgraderingen af de danske jernbaneanlæg. EU medfinansierer projektet via deres CEF program.

Frem til april 2023 arbejder MT Højgaard Danmark sammen med rådgiverne om at projektere jernbanebroen. Derefter starter selve udførelsen, som løber frem til andet kvartal i 2026. Opgaven bliver udført i en totalentreprise til en samlet værdi af 509 millioner kr.


Relaterede konferencer

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Ungdomsboliger på et modent marked

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Aarhus under udvikling - fokus på de store projekter

Ny udbudslov KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Fremtidens betonbyggeri

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND