Der er nu kommet retningslinier for de hoteller og feriecentre der skal bruges til efteråret til isolering af borgere og turister. Sundhedsstyrelsen har udsendt retningslinierne den 15 juni.

Ansvar for etablering og drift varetages af udbyderen af isolationsfaciliteten.

Krav og anbefalinger til isolationsfaciliteten er:

Værelser/boliger:

Som udgangspunkt skal der være enkeltværelser eller boliger med eget bad og toilet til rådighed.

Kun undtagelsesvis, og ved væsentligt pres på kapaciteten, kan der anvendes flerpersoners værelser og værelser/boliger med adgang til fælles bad og toilet.


 Hvis flere personer fra samme familie er smittet med ny coronavirus, kan disse indlogeres i flerpersoners værelser/bolig med fælles bad og toilet efter behov.

 Ved ankomst skal ekstra sengetøj og håndklæder være tilgængeligt, som personen selv skifter. Efterfølgende udleveres håndklæder og sengetøj ved behov. Dyner og puder skal kunne vaskes, og løse sengetæpper, pyntepuder og lignende skal fjernes.

 Værelserne skal være med ventilation eller mulighed for udluftning

 Skal et værelse bruges af en ny person i selvisolation, kan det tages i brug efter grundig rengøring uden krav om at henstå i 48 timer.

 Værelset skal henstå rengjort mindst 48 timer efter brug, førend det bruges af ikke-smittede personer.

Fællesarealer og opholdsrum:

 Hvor det er muligt, kan der med fordel indrettes fælles opholdsrum eller udendørsarealer forbeholdt personer i selvisolation på faciliteten.

 Evt. fælles opholdsrum bør være uden tæpper på gulve og stofmøbler, jævnfør ovenstående.

 Evt. fælles toiletfaciliteter skal ikke deles med ikke-smittede personer.

Adskillelse af områder, som benyttes af personer i selvisolation, fra øvrige områder:

 Faciliteter, som anvendes af personer i selvisolation, skal være adskilt fra faciliteter, som anvendes af ikke-smittede personer.

 Der skal være klare fysiske markeringer for at sikre, at personale og evt. andre ikke-smittede personer ikke ved en fejl bevæger sig ind på isolationsfacilitetens områder.

 Adskillelsen kan være fx etageopdelt eller ved opdeling i form af selvstændige bygninger.

 Der kan om muligt anvendes separat adgang til faciliteten, således at personer i selvisolation ikke kommer i kontakt med ikke-smittede personer, fx ved 2 klart  markerede separate indgange.

Hvis dette ikke er muligt, kan der fx være tidsbegrænset adgang eller faste ankomsttidspunkter til stedet for personer i selvisolation, så der er mulighed for at rengøre kontaktpunkter som fx håndtag på indgangsdøre, elevatorknappe, receptionsfalder m.v., inden de anvendes af ikke-smittede personer.

Tilgængelige services på faciliteter

Servicefaciliteter:
 Der skal være mulighed for, at personen i selvisolation kan få leveret mad enten fra faciliteten eller udefra eller få leveret varer til egen madlavning (hvis der er køkken i boligen/lejligheden).

 Personen skal indtage alle måltider på værelset eller i fællesrum sammen med andre personer i selvisolation. Et sådant fællesrum skal, jævnfør ovenfor, være forbeholdt personer i selvisolation.

 På aftalte tidspunkter skal personalet aflevere mad uden for døren til værelset eller i fællesrummet.

 Såfremt der spises i fællesrum, stilles maden frem i portionsanretninger. Personen rydder selv af (på kantinefacon) og skal udføre håndhygiejne inden rummet forlades.

 Personalet bør opholde sig mindst muligt i lokalet og ikke samtidig med, at personerne i selvisolation spiser.

 Der skal være adgang til internet på faciliteten, så kontakt med pårørende er muligt. Der skal ligeledes være mulighed for at kunne kontakte reception/servicepersonale telefonisk ift. afklaring af spørgsmål o.l., så personen ikke behøver at opsøge dem fysisk.

Rengøring:

De generelle hygiejneråd bør fremgå af skilte på faciliteten, og der bør være vejledning til, hvordan faciliteten skal holdes ren.

På værelserne/boligerne:
 Personen foretager selv daglig rengøring med almindelige rengøringsmidler af toilet/bad og køkken samt øvrige rum, som personen opholder sig i (dog ikke fællesarealer).

 Personen skal have mulighed for at få udleveret håndsprit, engangslommetørklæder, affaldsposer og rengøringsprodukter fra isolationsfaciliteten.

 Personen vejledes i håndtering af affald, herunder at:
o affald emballeres og håndteres som vanligt
o der udføres håndhygiejne efter kontakt med affald
o bortskaffelse af affald sker efter aftale med personale på faciliteten.

 Der udføres kun rengøring ved personale, når personens ophold er slut. Rengøring foretages med samme rengøringsprodukter og remedier som vanligt med særlig fokus på kontaktpunkter. Handsker samt engangsplastforklæde påføres som vanligt ved risiko for stænk og sprøjt. Toilettet bør rengøres sidst.

På fællesarealer/opholdsrum:

 Personalet foretager rengøring på fællesarealerne (fx lokaler til fællesspisning, gangarealer m.v.) som vanligt, men med særligt fokus på kontaktpunker, der skal rengøres mindst 2 gange dagligt (elevatorknappe, borde, armlæn, kontakter, fjernbetjening, håndtag, vandhanegreb, toiletskylleknap o.l.).

 Rengøringspersonalet bør så vidt muligt opdeles i to hold. Et hold, som gør rent hos og servicerer de ikke-smittede gæster, og et hold som gør rent hos og betjener personer i selvisolation. Hvis personalet ikke kan opdeles, rengøres de værelser/boliger, der benyttes som isolationsfacilitet, til sidst.

 Rengøring foretages med samme rengøringsprodukter og remedier som vanligt. Handsker samt engangsplastforklæde påføres som vanligt ved risiko for stænk og sprøjt.

 Rengøring af fællesarealer foretages på aftalte tidspunkter, hvor personer i selvisolation ikke har adgang til fællesarealet.

 Køkken- og evt. kantinepersonale følger samme rengørings- og hygiejneprocedurer som vanligt.

Tøjvask:

 Der bør være mulighed for, at personen i selvisolation mod betaling kan få vasket tøj på 60 grader efter nærmere aftale med faciliteten og under mest mulig hensyn til personalet.

 Personen i isolation skal selv foretage evt. sortering, og lægge snavsetøjet i en lukket pose, som personalet afhenter på gangen.

 Tøjet lægges direkte i vaskemaskine og vaskes ved min. 60 grader. Der udføres håndhygiejne efter kontakt med snavsetøj.

___

Her kan læses de 23 sider med nye retningsliner for hoteller og feriecentre der skal bruges til isolation af borgere:

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Isolation/Retningslinjer-for-isolation-af-borgere-med-COVID-19.ashx?la=da&hash=8625883673971982A8A47D2BD80D664ED923DE1B


Relaterede konferencer

Boligudvikling i København frem til 2030

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Ungdomsboliger på et modent marked

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Ny udbudslov KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter