Munck Gruppen fra Nyborg er underleverandør til spanske Comsa, som er udpeget som foretrukken leverandør til at anlægge skinner, bygge stationer og resten af rygraden i den kommende letbane i Odense.

Det står klart efter, at spanske Comsa er udpeget som såkaldt foretrukken leverandør til anlægsarbejderne på det kommende milliarddyre letbanesystem i Odense.

Comsa har nemlig fynske Munck Gruppen med som underleverandør på projektet, bekræfter adm. direktør i Nyborg-koncernen, Hans Christian Munck.

Comsa er udpeget til at bygge anlægget med spor, stationer mm. til den kommende letbane i Odense. Firmaet er et velkonsolideret spansk firma, grundlagt i 1891. Det leverer infrastrukturløsninger inden for banebranchen, både til højhastigheds-baneprojekter samt letbane- og metroløsninger. Det gælder især i spanske byer som Barcelona, Madrid, Coruna, Bilbao og Valencia. De senere årtier har Comsa dog også levereret transportsystemer til letbane- og metroprojekter over hele verden, for eksempel i Melbourne i Australien, Dublin i Irland og og Torino i Italien. Det fynske entreprenørfirma Munck fra Nyborg er med er underleverandør til Comsa på projektet i Odense.

Stadler, som har hovedkvarter i Schweiz, skal stå for at levere vognene til letbanen. Firmaet har mange datterselskaber i blandt andet USA, Tjekkiet og Tyskland. Letbanevognene til Odense vil blive leveret af Stadler Pankow fra en fabrik i Berlin. Stadler leverer alt slags rullende materiel på skinner - såvel traditionelle togsæt samt letbane- og metrovogne. Firmaet har blandt andet leveret vogne til Aarhus, Bergen og Glasgow - samt en lang række byer i Tyskland.

- Vi er rigtig glade for at være med som underleverandør hos Comsa, som vi har arbejdet sammen med omkring bl.a. tilbudsgivning i mere end et år, siger Hans Christian Munck.

Før produktionen af vogne og arbejdet med transportanlægget kan gå i gang skal kontrakterne godkendes i Odense Kommune, staten og i regionen. Hans Christian Munck ønsker derfor ikke at gå i detaljer med opgaven eller løfte sløret for, præcist hvor stor opgaven er for hans firma. Men Munck-direktøren tøver ikke med at kalde opgaven en af de største, firmaet har været involveret i.

- Det er jo ikke vores projekt, vi er med som underleverandør. Men det er selvfølgelig en stor opgave for os - og vi får også en stor rolle i planlægningen og forberedelsen af opgaven, og det er også en af grundene til, at vi er med. Som fynsk firma har vi et stort lokalkendskab, siger han.
Infrastruktur i strategien

Faktisk har Munck arbejdet på at blive del af letbane-byggeriet i snart 2 år, for de var tidligere involveret i tilbudsgivning med en anden leverandør, men da denne sprang, fra meldte spanske Comsa sig på banen i stedet for, og det har nun båret frugt for koncernen i Nyborg.

Det er ikke tilfældigt, at Hans Christian Munck nu kan se frem til at få et større infrastrukturbyggeri på firmaets referenceliste. Munck Gruppen er i øjeblikket i gang med en større entreprenøropgave i Aarhus havn og på samme måde er letbane-opgaven udtryk for, at Munck Gruppen har en nedfældet ambition om at få del i de helt store infrastruktur-opgaver.

- Vi har en strategi om at få flere af den slags lignende større opgaver inden for infrastruktur, men det betyder ikke, at vi vælger andre typer opgaver fra, for der vil i sagens natur være længere mellem opgaver som denne her, siger han og understreger, at det også har stor betydning for Munck Gruppen at være med på en af de vigtigste fynske og nationale infrastrukturopgaver i nyere tid.

Munck Gruppen har både en divion for asfalt og en entreprenørafdeling plus en voksende international gren, hvilket bl.a. har udløst flere opkøb uden for landets grænser. Direktøren forventer, at der kan blive brug for gode folk fra alle dele af koncernen, når letbaneopgaven skal udføres.

- Det bliver meget en opgave, som vil involvere Munck Forsyningsledninger i Odense, men vi kommer til at trække på medarbejdere fra hele virksomheden, og vi får også brug for at ansætte flere folk. Det skal selvfølgelig ske i samarbejde med Comsa, men det vil skabe nye arbejdspladser hos os, siger han.

Hos Odense Letbane har adm. direktør Mogens Hagelskær understreget tidligere, at det er godt at have gode lokale kræfter med på holdet hos spanske Comsa.

- Comsa er et anerkendt spansk entreprenørfirma, og de har Munck Gruppen som underleverandør hos os - altså en kendt dansk entreprenør. Comsa har leveret rigtigt gode transportsystemer til letbaner især i Spanien, men også en lang række europæiske byer. Vi er helt trygge ved det, sagde letbanechefen, da man tidligere på ugen offentliggjorde, at Comsa med Munck Gruppen som underleverandør er udpeget som foretrukken leverandør.


Relaterede konferencer

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Stormflodssikring af by- og landområder

Den nye Planlov KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Certificeringsordninger - udbredelse og betydning