I går blev metroens nye hovedtrappe på Kongens Nytorv indviet. Samtidig åbnede det første stykke af den gangtunnel, der vil forbinde den eksisterende station med den nye metrostation, når Cityringen åbner.

Når hovedstadens nye metrolinje, Cityringen (M3), åbner senere i år, bliver Kongens Nytorv sammen med Frederiksberg Station metroknudepunkter, hvor den nye linje og de 2 eksisterende linjer krydser hinanden. For at gøre det så nemt som muligt for passagererne at skifte mellem linjerne bliver de 2 underjordiske stationer på Kongens Nytorv forbundet med en gangtunnel.
 
Tunnelen vil i første omgang forbinde den nye hovedtrappe for enden af Strøget med den eksisterende metrostation. Med åbningen af Cityringen vil det sidste stykke af gangtunnelen blive indviet og give passagererne mulighed for nemt og hurtigt at skifte fra den eksisterende station og den kommende station på M3-linjen.
 
- Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de 3 mest besøgte stationer i Danmark, mens passagertallet bliver mere end fordoblet. Et nyt metroknudepunkt af den størrelse kræver nem og hurtig adgang. Derfor er vi glade for at kunne byde vores kunder velkommen til metroens nye hovedtrappe og den gangtunnel, der vil forbinde den eksisterende station med den nye metrostation, når Cityringen åbner, siger Metroselskabets kundedirektør, Rebekka Nymark.
 
Åbningen af hovedtrappen og den underjordiske gangtunnel betyder, at passagererne i den kommende tid skal ændre adfærd. Den hidtidige trappenedgang til den eksisterende metrostation lukkes nu helt, mens elevatoren ved trappen fortsat ikke kan benyttes. Passagererne opfordres derfor også til at benytte udgangen gennem cykelkælderen.

NB! Femerntunnelen: Investeringer og ejendomsudvikling. Konferencen afholdes d. 21. november 2019.
 
- Vi er meget opmærksomme på, at også den sidste fase i byggeriet vil medføre gener for vores kunder, fordi der stadig bygges og spærres af. Frem til Cityringens åbning fastholder vi derfor vores fokus på tydelig skiltning og passagerinformation både under jorden og oppe på terræn, så vi forhåbentlig hjælper kunderne til en nem og hurtig rejse, siger Rebekka Nymark.
 
Helt frem til åbningen af Cityringen vil dele af Kongens Nytorv fortsat være spærret af, og området vil være præget af byggeaktivitet i forbindelse med indretningen af stationspladsen.
 
Fakta om metrostationen på Kongens Nytorv
Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de 3 mest besøgte stationer i Danmark, mens passagertallet bliver mere end fordoblet. I dag stiger 24.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2025 vil være vokset til 90.000 passagerer.

Kongens Nytorv bliver sammen med Frederiksberg Station metroknudepunkter, hvor Cityringen og de 2 eksisterende metrolinjer krydser hinanden. De 2 underjordiske stationer forbindes med en gangtunnel, der gør det let at skifte mellem linjerne.
 
Fakta om Cityringen

17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og 9 ud af 10 af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Ny udbudslov KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Boligudvikling i København frem til 2030

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Boligudvikling i Jylland