KLP Ejendomme har valgt Rambøll som rådgiver på det 1,3 milliarder kr. dyre kontorbyggeri, der skal opføres på Kay Fiskers Plads i Ørestad. Samarbejdsmodellen på projektet bryder med den traditionelle deling mellem byggeriets parter.

Ved store byggerier er normen, at bygherrer i opstartsfasen går i dialog og samarbejde med byggeriets parter 1-til-1 og trinvist. Arkitekten kommer med sine skitser. Entreprenøren kommer med sin pris. Og ingeniøren kommer med sine beregninger.

Konsekvensen af den silo-tilgang er ifølge Rambøll ofte unødige tilbageløb, eksempelvis når ingeniøren må konstatere, at arkitektens forslag ikke lader sig gøre i praksis eller inden for den økonomiske ramme. Projekteringen af kontorbyggeriet på Kay Fiskers Plads i Ørestad er grebet anderledes an.

NB! Kontorhotel - projekter og udvikling. Konferencen afholdes d. 10. februar 2016.

Den valgte samarbejdsmodel er atypisk og baseret på, at byggeriets parter involveres, hvor det giver bedst mening. Derfor køres reelt parløb frem til og med projektforslaget, hvor alle parter- arkitekt, ingeniør og entreprenør - har ligestillede kontrakter med bygherren. Først herefter overgås til en totalentreprise, hvor Rambøll arbejder direkte for entreprenøren, Hoffmann. Den tværfaglige dialog og ansvarsdelingen i opstartsfasen sikrer en fælles forståelse, så uhensigtsmæssig omprojektering undgås.

- Omprojektering er en stor risiko for os, fordi vi skal stå på mål for den pris entreprenøren og et byggemarked fastsætter måske flere år ud i fremtiden. Derfor vil vi gerne have entreprenøren med fra start. Samtidig sikrer vi, at bygherren får de bedste muligheder for at styre risiko og pris, uden at der i den vigtige indledende projektering gås på kompromis med kontrollen af valgte løsninger og kvalitet, siger Bjarke Curtz Jansen, afdelingsleder for Large Projects i Rambølls byggeridivision.  

NB! Kontormarkedet i Oslo 2016-2025. Konferencen afholdes d. 6. april 2016.

Projektet i Ørestad omfatter 50.000 kvm kontorer og 15.000 kvm parkering i kælderniveau. Byggeriet udføres som en flerbruger kontorejendom i 9 etager, hvor stueetagen kommer til at indeholde fællesfaciliteter i for af kantine, café, receptioner, mødecenter og motionscenter.

Kontoretagerne vil blive indrettet, så virksomheder kan leje et større eller mindre etageareal og fleksibelt udvide efter behov. I fladeareal på én etage vil mindste etageareal vil være 750 kvm og største etageareal 8.000 kvm. Byggeriet er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, og skal opføres af Hoffmann med forventet byggestart er i begyndelsen af 2017 med planlagt aflevering i begyndelsen af 2019. MOE er bygherrerådgiver.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Erhvervsbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Ny udbudslov KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Træ - det hotte byggemateriale: JYLLAND

Finansiering af ejendom - markedssituation og tendens

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Boligudvikling i Jylland

Den ødelæggende fugt i byggeriet - forebyggelse og bekæmpelse

Boligudvikling i København frem til 2030