Sommerhusudlejningsfirmaet Landfolk har rejst 77,5 millioner kr. for at ekspandere videre i Europa og skabe innovative løsninger inden for sommerhusudlejning.

Landfolk, der betegner sig selv som teknologidrevne markedsplads for håndplukkede sommerhuse, annoncerer en investering på 77,5 millioner kr. Pengene er skudt ind af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO sammen med investeringsselskaberne SEED Capital og Heartland. Det skriver Landfolk i en pressemeddelelse.

Pengene skal bruges til at ekspandere yderligere i Europa og skabe innovation i branchen.

Landfolk blev grundlagt af en erfaren gruppe medstiftere i 2021, som alle tidligere har arbejdet sammen hos Airbnb. “Vi startede Landfolk, fordi vi så en mulighed for at ændre det, vi mener er i stykker i branchen. Moderne feriegæster søger autentiske oplevelser og er ikke villige til at gå på kompromis med æstetikken. De steder vi booker til ferien skal være en oplevelse i sig selv,” siger Christian Schwarz Lausten, CEO og medstifter af Landfolk.

Der findes mere end 7 millioner ferieboliger i hele Europa, og i gennemsnit står de tomme i over 300 dage om året. Det er en enorm mulighed i en branche, hvor efterspørgslen efter at leje ferieboliger kun vokser år for år.

På kun 3 år er den danske startup Landfolk vokset fra nul til mere end 3.000 håndplukkede, premium sommerhuse og ferieboliger og har udvidet fra Danmark til Norge, Tyskland og senest Sverige. På trods af deres hurtige vækst bliver kun halvdelen af de boliger, der ansøger, accepteret på platformen. Et bevis på deres dedikation til kvalitet, som sikrer gæsterne gode oplevelser.

Verdensklasse teknologi til at drive skalerbarhed over hele Europa


Investeringen vil styrke Landfolks innovationsevne. Virksomheden har for nylig udvidet deres forretning til at inkludere rengøringspartnere, hvilket gør alle processer 100 procent automatiske for både værter, rengøringspartnere og internt.

“Vi er et erfarent founderteam, og vi har sandsynligvis et af de mest erfarne og dygtige produktteams i Europa, når det kommer til at bygge markedspladser. Vores teknologidrevne tilgang sikrer gnidningsfrie oplevelser for både husejere og gæster. Dét er helt afgørende for vores succes – især når vi tænker fremad i forhold til skalering og udvidelse til nye markeder,” tilføjer Christian Schwarz Lausten.

Unik tilgang til udlejning tages med til Sydeuropa

Med en afprøvet go-to-market strategi har Landfolk vist en evne til at bringe den enorme, underudnyttede kapacitet af sommerhuse, der er i Nordeuropa i spil. Ud af 1,3 millioner sommerhuse bliver ca. 85 procent ikke udlejet og står i gennemsnit tomme 300 dage om året.

Men hos Landfolk har 70 procent af deres sommerhuse enten aldrig har været udlejet før eller bliver udelukkende udlejet på landfolk.com. Som et naturligt næste skridt, og som svar på en stigende efterspørgsel fra gæster, planlægger Landfolk nu at udvide yderligere i Europa og tilbyde flere destinationer og samtidig fange den hurtigst voksende kurve inden for turisme – nemlig leje af feriehuse.

“Landfolk muliggør høj udnyttelse af den nuværende boligkapacitet og giver flere mennesker adgang til nogle fantastiske steder. Det er en oplagt måde at bringe mere turisme og flere jobs til landdistrikter. Landfolk er et godt eksempel på en virksomhed, der kan blive et fyrtårn inden for turistindustrien i Europa,” siger Jacob Bratting, partner og chef for Tech & Industry investeringer hos EIFO.


Relaterede konferencer

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Ny udbudslov KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS