Metrolinjen M4 i købenahvns Nordhavn kører fra de 2 nye stationer Orientkaj og Nordhavn via Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen frem til København H. Det er den sidste del af den nuværende udbygning der hermed er åbnet.

Linjen vil frem til åbningen af Sydhavnsafgreningen i 2024 have i alt disse 8 stationer – herefter udvides linje M4 med yderligere 5 stationer på afgreningen fra Cityringen til Sydhavn.

Åbningen af M4 betyder, at frekvensen af afgange bliver dobbelt så høj mellem Østerport og København H. I myldretiden vil der på denne strækning være afgang i hver retning hvert halvandet minut.
Med åbningen af M4 får metronettet i København tilføjet de 2 stationer Orientkaj og Nordhavn, så det samlede antal metrostationer er 39.

Lynetteholm, Nordhavn og Refshaleøen - 200 milliarders byggeri. Konferencen afholdes d. 29. september 2020.

- Metroen gør København mindre og bringer Nordhavns mange attraktioner tættere på resten af København og omvendt. Den grønne transport til den blå bydel kommer til at få stor betydning for beboerne, detailhandlen i området og arbejdspladserne i Nordhavn, siger Anne Skovbro, administrerende direktør i By & Havn.

De 2 stationer, Nordhavn og Orientkaj, vil betjene 5 millioner. passagerer om året i 2025, og linje M4 ventes desuden at have en positiv effekt på passagertallet på M3, da linjen sikrer dobbelt så mange afgange på strækningen mellem Østerport og København H.


Relaterede konferencer

Ny udbudslov KURSUS

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032