En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, som vurderes at koste 10 milliarder kr., står stadig højt på de 2 byers ønskeseddel. Forbindelsen er 1 af 5 fokusområder i en ny strategi, som skal styrke det dansk-svenske samarbejde.

Strategien ”En sammenbunden by 2035” blev mandag den 26. september 2016 vedtaget i Byrådet i Helsingør og tirsdag den 27. september 2016 i Helsingborgs ”Fullmäktige”.

Det overordnede mål for det dansk-svenske samarbejde de kommende 4 år er at øge antallet af rejser over Sundet. Efter et fald i antallet af rejsende mellem 2011 og 2014 fladede kurven ud sidste år.

- Det er et faktum, at et øget antal rejser mellem det 2 byer skaber en bedre integration på mange måder. Sammen er Helsingør og Helsingborg på størrelse med Odense, samtidig med at vi udgør porten til hele Øresundsregionen. Så udgangspunktet for øget vækst og udvikling er godt. Vi er parate til at gribe dette potentiale – og HH-strategien er et skridt på vejen, siger Helsingørs borgmester Benedikte Kiær.

Et større kendskab til udbud og muligheder på tværs af Sundet er et tilbagevendende tema i strategiens 5 fokusområder (se faktaboks under artiklen). Det gælder både mulighederne for arbejde og uddannelse, samt kollektiv trafik og muligheder for at cykle.

NB! Helsingør investerer 13 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 26. januar 2017.

I destinationssamarbejdet vil der blive gjort en ekstra indsats for at samle, markedsføre og udvikle det fælles tilbud indenfor turisme, kultur, sport og store begivenheder. Målet er både at øge kendskabet for dem, der bor i området, men også at lokke turister til vores område.

- Valget af de 5 fokusområder skal bidrage til en endnu mere målrettet indsats, forklarer kommunstyrelsens ordførende i Helsingborg, Peter Danielsson.

- Allerede nu har vi mange værdifulde samarbejder mellem vores byer, for eksempel indenfor skole og kultur. Men vi har valgt netop disse fokusområder for at skabe et målrettet samarbejde over en afgrænset periode.

I bogen "Metropol Øresund" har Uffe Paludan foreslået en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg med tunneller for passagertog, som så suppleres af et 3. spor på Kystbanen til regionale lyntog til København. Han vurderer, at det er tilstrækkeligt med en investering på 10 milliarder kr. Arbejdet med en HH-forbindelse er da også fortsat højt prioritetet i Helsingør og Helsingborg, og ifølge Benedikte Kiær har rejsefrekvensen stor betydning for integrationen mellem de 2 byer.

- Vi har sammen bestilt en undersøgelse, som skal afsløre flere facetter af, hvem der rejser og hvorfor. Vi ønsker at blive endnu skarpere på, hvilke behov vores indbyggere har, så vi dermed kan målrette indsatserne endnu mere, fortæller Benedikte Kiær og Peter Danielsson.

Resultatet af undersøgelsen forventes med udgangen af 2016.


Relaterede konferencer

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Boligbyggeri i træ: cases og banebrydende projekter

Sikre entreprenørkontrakter: Håndtering af ekstrakrav KURSUS

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Bygningsreglement om etageboligbyggeri KURSUS

Aalborgs massive udviklingsprojekter

Boligudvikling i Jylland

Køb og salg af ejendom - Due Diligence KURSUS

Køge: det store byggeboom frem til 2032

Stormflodssikring af by- og landområder