EU’s medlemslande har på et møde den 16. juli 2024 godkendt Europa-Kommissionens indstilling til tildeling af støttemidler til europæiske transportinfrastrukturprojekter. For Danmarks vedkommende tildeles der støtte til infrastrukturprojekter med et samlet beløb på lidt over 1,4 milliarder kr.
8 ud af 18 danske ansøgninger er blevet godkendt. Det projekt, der har modtaget flest penge, er Femern Bælt-forbindelsen. Projektet tildeles ca. 1,1 milliarder kr. i støtte til det videre arbejde med anlæg af sænketunnellen.
Transportminister Thomas Danielsen udtaler følgende om resultatet af ansøgningsrunden:
- At Femern Bælt-forbindelsen endnu engang modtager støtte understreger vigtigheden af forbindelsen. Tunnelen er vigtig både for Skandinavien og Centraleuropa, og støttemidlerne viser, at der er bred enighed om forbindelsens store betydning for det trans-europæiske transportnet - EU’s strategisk vigtigste transportinfrastruktur.
EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility, CEF, der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet, TEN-T. TEN-T har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer.
Der har været stor konkurrence om EU-midlerne, hvor kun 94 ud af 296 ansøgninger er blevet godkendt til at modtage støtte.
De andre større projekter er:
- Udvidelse af Fredericia Havn har fået 50 millioner kr. i støtte.
- Installering af et moderne signalsystem på jernbanelinien Fredericia – Middelfart – Padborg har fået 194 millioner kr. i støtte
- Landstrømanlæg til skibe i Aarhus Havn får 39,8 millioner kr. i støtte.