Fredericia Havn har fået 50 millioner kr. fra EU til en udvidelse af havnen og til at foretage forundersøgelser i forbindelse med baneområdet nord for havnen.

Det kommunale havneselskab ADP, som ejer og driver Fredericia Havn og Nyborg Havn, har fået de såkaldte CEF-midler, Connecting Europe Facility, fra EU til færdiggørelse af havneudvidelsen på Fredericia Havn.

I alt drejer det sig om lidt over 6,7 millioner euro, svarende til ca. 50 millioner kr., der foruden færdiggørelse af havneudvidelsen skal bruges til forundersøgelser omkring muligheder for at koble banegods og skibsgods sammen.

EU-Kommissionen har vurderet, at udvidelsen af Fredericia Havn bidrager til målene for det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T ved at forbedre Danmarks forbindelse med andre regioner i Nordvesteuropa, og at det fjerner en eksisterende flaskehals i containerterminalkapaciteten.

– Vi kan ikke være andet end stolte og glade for, at EU-Kommissionen og medlemmerne i CEF-komiteen tror så meget på Fredericia som et omdrejningspunkt på ScanMed, at vi har fået tildelt et så stort millionbeløb. Fredericia og Trekantområdet er det vigtigste multimodale trafikknudepunkt i Danmark, og det giver bare så god mening at fastholde og udvikle det for at sikre Danmarks konkurrencedygtighed på det internationale marked. Det er faktisk rigtig stort, fastslår Rune D. Rasmussen, adm. direktør i ADP.

Containerkapacitet til al fremtidig vækst i Vestdanmark

ADP har siden efteråret i 2023 været i gang med en havneudvidelse på Fredericia Havn, der mere end fordobler containerkapaciteten. I direkte sammenhæng med baglandsterminalen i Taulov, Taulov Dry Port, og i samarbejde med Fredericia Shipping i det nye selskab, Fredericia Container Terminal, har ADP sikret så stor containerkapacitet, at den fremtidige containervækst i Vestdanmark kan håndteres alene i Fredericia.

CEF-midlerne er dermed en vigtig understøttelse af, at ADP fortsat kan udvikle havneinfrastrukturen for at indfri dét potentiale og den udvikling, der er i ADP indtil 2030:

– Vores havneudvidelse er i god gænge, og via god dialog med omkringliggende interessenter og borgere og i godt samarbejde med vores ejere, kan Fredericia Havn i sammenspil med Taulov Dry Port fra juni 2025 rumme den containervækst, der kommer de næste mange år. Markedet kigger i vores retning og ikke kun mod nord, understreger Rune D. Rasmussen og afslutter:

– Vi ser ind i nogle år med spændende udviklingspunkter, der er i tråd med ambitionerne for at styrke TEN-T, og med anerkendelsen fra EU-Kommissionen får vi mulighed for at holde tempo i vores fremtidsperspektiver og gennemføre flere tiltag på tværs af vores koncern.


Relaterede konferencer

Køge: det store byggeboom frem til 2032

De nye brandkrav, brandcertificering - planlægning og løsninger. KURSUS

Højhusbyggeri: Krav, løsninger og projekter KURSUS

Esbjerg: Byudvikling for 20 mia. kr.

Plejeboliger for 25 milliarder kr.

Hvordan vi får mere liv i bykernerne

Servitutter og lokalplaner KURSUS

Ny udbudslov KURSUS